Half-mislukte AutoRAI brengt RAI in rode cijfers

De Amsterdamse RAI belandt dit jaar in de rode cijfers door het wegvallen van de BedrijfsautoRAI en een verlies op de AutoRAI. “Door het wegblijven van een aantal grote automerken hebben wij aan de AutoRAI dit jaar geen cent verdiend. Er was een klein verlies”, zegt directeur Hans Bakker van de RAI in Het Parool.

Toch is de financiële situatie minder slecht dan zich dit voorjaar liet aanzien. Bakker: "We keken toen aan tegen ergere rode cijfers. 

De omzet dreigde tien tot vijftien procent te krimpen. Het is ons gelukt een aantal gaten te vullen met andere kleine activiteiten." Verder heeft de RAI meer bespaard op de kosten dan de oorspronkelijk beoogde tien procent. "Het is dertien procent bezuiniging geworden. Er zijn 35 tijdelijke krachten opgezegd, maar geen vast personeel. Verder hebben we een enorme besparing behaald op stroomkosten en afvalkosten." De AutoRAI en de BedrijfsautoRAI zijn voor de beursexploitant ‘heel grote evenementen’, die goed zijn voor twee maanden aan jaaromzet. "Dat is voor ons belangrijke omzet die wij mislopen. Je moet rekenen dat de RAI normaal al drieënhalve maand per jaar geen omzet heeft, door vakanties. De zalen staan dus al voor dertig procent leeg. Dan is het wegvallen van nog eens twee maanden omzet door de autotentoonstellingen een stevige klap", zegt Bakker.
De jaarcijfers worden dit jaar voor een deel gered door beter dan verwachte inkomsten uit de nieuwbouw van het Elicium. Dit congrescomplex ging dinsdag officieel open, maar werd nog tijdens de bouw het hele jaar al gedeeltelijk gebruikt voor evenementen. "Het Elicium levert dit jaar dertig procent meer inkomsten op dan was begroot. Het terugverdienen van de 50 miljoen euro bouwkosten ziet er dus gunstig uit." Het door architect Mels Crouwel ontworpen vergadercentrum is energiezuinig. Het gebouw slaat tachtig procent van zijn energie voor koeling en verwarming op 187 meter onder de grond op. Het Elicium beslaat met 3,4 duizend vierkante meter vloeroppervlak een relatief klein onderdeel van de RAI. Toch noemt Bakker het nieuwe congresgebouw ‘van cruciaal belang bij het aantrekken van grote internationale evenementen, zoals jaarvergaderingen van het IMF en de Wereldbank, die wij tot nog toe misliepen met onze honderd zalen’.

Reacties

Wellicht verstandig om de auto-rai op de oorspronkelijke manier in te delen. En mijn voorkeur heeft een rai zonder hybrides en elektrische vierwielers!

Geplaatst door: Pieter op

De Rai in de rode cijfers, dat kan bijna niet, zeker als je het tarief voor de parkeergarage alleen al bekijkt.
Dat sluit de begroting en dan moet je nog naar de Rai zelf.
Wil je koffie of is je geld ook al op als je boven aankom !!

Geplaatst door: Parkeer Piet op
Half-mislukte AutoRAI brengt RAI in rode cijfers - Automobielmanagement.nl

Half-mislukte AutoRAI brengt RAI in rode cijfers

De Amsterdamse RAI belandt dit jaar in de rode cijfers door het wegvallen van de BedrijfsautoRAI en een verlies op de AutoRAI. “Door het wegblijven van een aantal grote automerken hebben wij aan de AutoRAI dit jaar geen cent verdiend. Er was een klein verlies”, zegt directeur Hans Bakker van de RAI in Het Parool.

Toch is de financiële situatie minder slecht dan zich dit voorjaar liet aanzien. Bakker: "We keken toen aan tegen ergere rode cijfers. 

De omzet dreigde tien tot vijftien procent te krimpen. Het is ons gelukt een aantal gaten te vullen met andere kleine activiteiten." Verder heeft de RAI meer bespaard op de kosten dan de oorspronkelijk beoogde tien procent. "Het is dertien procent bezuiniging geworden. Er zijn 35 tijdelijke krachten opgezegd, maar geen vast personeel. Verder hebben we een enorme besparing behaald op stroomkosten en afvalkosten." De AutoRAI en de BedrijfsautoRAI zijn voor de beursexploitant ‘heel grote evenementen’, die goed zijn voor twee maanden aan jaaromzet. "Dat is voor ons belangrijke omzet die wij mislopen. Je moet rekenen dat de RAI normaal al drieënhalve maand per jaar geen omzet heeft, door vakanties. De zalen staan dus al voor dertig procent leeg. Dan is het wegvallen van nog eens twee maanden omzet door de autotentoonstellingen een stevige klap", zegt Bakker.
De jaarcijfers worden dit jaar voor een deel gered door beter dan verwachte inkomsten uit de nieuwbouw van het Elicium. Dit congrescomplex ging dinsdag officieel open, maar werd nog tijdens de bouw het hele jaar al gedeeltelijk gebruikt voor evenementen. "Het Elicium levert dit jaar dertig procent meer inkomsten op dan was begroot. Het terugverdienen van de 50 miljoen euro bouwkosten ziet er dus gunstig uit." Het door architect Mels Crouwel ontworpen vergadercentrum is energiezuinig. Het gebouw slaat tachtig procent van zijn energie voor koeling en verwarming op 187 meter onder de grond op. Het Elicium beslaat met 3,4 duizend vierkante meter vloeroppervlak een relatief klein onderdeel van de RAI. Toch noemt Bakker het nieuwe congresgebouw ‘van cruciaal belang bij het aantrekken van grote internationale evenementen, zoals jaarvergaderingen van het IMF en de Wereldbank, die wij tot nog toe misliepen met onze honderd zalen’.

Reacties

Wellicht verstandig om de auto-rai op de oorspronkelijke manier in te delen. En mijn voorkeur heeft een rai zonder hybrides en elektrische vierwielers!

Geplaatst door: Pieter op

De Rai in de rode cijfers, dat kan bijna niet, zeker als je het tarief voor de parkeergarage alleen al bekijkt.
Dat sluit de begroting en dan moet je nog naar de Rai zelf.
Wil je koffie of is je geld ook al op als je boven aankom !!

Geplaatst door: Parkeer Piet op