Na autolease ook bestelautoleasing flink duurder

De begin 2008 ingezette stijging van de autoleaseprijzen zette ook in het derde kwartaal van dit jaar verder door. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2009 stegen personenauto’s gemiddeld 0,8 procent in leaseprijs. Bestelauto’s werden in drie maanden tijd zelfs 2,1 procent duurder. De leasetarieven voor vrachtwagens bleven daarentegen vrijwel ongewijzigd.

Dit blijkt uit de jongste cijfers van het CBS. Ook over het afgelopen jaar gezien zijn bestelauto’s hard in leaseprijs gestegen, namelijk met 5,5 procent. Het lijkt erop dat de leasemaatschappijen deze werkauto’s nu versneld willen optrekken. Vergeleken met personenauto’s ligt het leaseprijsniveau van bestelauto’s (index 123,3, Q1 2001 = 100) namelijk nog steeds onder de prijsindex voor personenauto’s (index 127,6). Het leasen van een vrachtwagen wordt steeds goedkoper. De tarieven gingen het afgelopen jaar met 4,4 procent omlaag. In acht jaar tijd werd truckleasing slechts 5,3 procent duurder.

Opvallend is verder dat het leasen van kleine auto’s (B-segment) in het derde kwartaal van 2009 iets goedkoper werd (-0,2 procent). Auto’s uit het D- en E-segment stegen het meest in leaseprijs, resp. +1,0 en +0,6 procent. Daarmee samenhangend nam ook de gemiddelde leaseprijs van dieselauto’s wat meer toe (+0,9 procent) dan die van benzineauto’s (+0,6).
Zie voor een compleet overzicht op www.aumacon.nl/.       

 

 

 

Na autolease ook bestelautoleasing flink duurder - Automobielmanagement.nl

Na autolease ook bestelautoleasing flink duurder

De begin 2008 ingezette stijging van de autoleaseprijzen zette ook in het derde kwartaal van dit jaar verder door. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2009 stegen personenauto’s gemiddeld 0,8 procent in leaseprijs. Bestelauto’s werden in drie maanden tijd zelfs 2,1 procent duurder. De leasetarieven voor vrachtwagens bleven daarentegen vrijwel ongewijzigd.

Dit blijkt uit de jongste cijfers van het CBS. Ook over het afgelopen jaar gezien zijn bestelauto’s hard in leaseprijs gestegen, namelijk met 5,5 procent. Het lijkt erop dat de leasemaatschappijen deze werkauto’s nu versneld willen optrekken. Vergeleken met personenauto’s ligt het leaseprijsniveau van bestelauto’s (index 123,3, Q1 2001 = 100) namelijk nog steeds onder de prijsindex voor personenauto’s (index 127,6). Het leasen van een vrachtwagen wordt steeds goedkoper. De tarieven gingen het afgelopen jaar met 4,4 procent omlaag. In acht jaar tijd werd truckleasing slechts 5,3 procent duurder.

Opvallend is verder dat het leasen van kleine auto’s (B-segment) in het derde kwartaal van 2009 iets goedkoper werd (-0,2 procent). Auto’s uit het D- en E-segment stegen het meest in leaseprijs, resp. +1,0 en +0,6 procent. Daarmee samenhangend nam ook de gemiddelde leaseprijs van dieselauto’s wat meer toe (+0,9 procent) dan die van benzineauto’s (+0,6).
Zie voor een compleet overzicht op www.aumacon.nl/.