Dat zegt directeur Renate Hemerik van VNA in editie 21 van Automobiel Management. De kilometerbeprijzing zal een enorme revolutie teweeg brengen, denkt zij. "Dit is een call for action. Leasemaatschappijen moeten echt nú al gaan nadenken om bijvoorbeeld auto’s met een gunstige kilometerprijs opgenomen te krijgen. Bovendien zullen bestaande autoregelingen op de schop gaan omdat fleetowners precies gaan zien wat de kosten voor privégebruik zijn.." Meer hierover in Automobiel Management van 20 november.

Autoleasemaatschappijen denken dat leaserijders weinig tot niets zullen merken van de door het kabinet voorgestelde kilometerheffing. De bij VNA aangesloten maatschappijen gaan er namelijk vanuit dat werkgevers die auto’s beschikbaar stellen aan hun personeel, ook de gereden kilometers zullen betalen, zo meldt Bizz.nl. De bij veelvuldig gebruik van de auto’s flink hogere maandrekeningen komen dan dus op het bordje van de werkgevers terecht. Bovendien zal ook het verdwijnen van de bpm vooralsnog niet leiden tot lagere leasetarieven. Zo vrezen de verenigde fleetowners (VNF) een lagere restwaarde en die moet worden betaald uit hogere leaseprijzen. ‘Als nieuwe voertuigen goedkoper worden, moet de prijs van tweedehands auto’s ook omlaag om ze te kunnen verkopen’, beweert Lex Noordhoff namens de wagenparkbeheerders in De Telegraaf.

Automobiel Management heeft een Dossier ingericht waar vanaf nu alle berichten omtrent de kilometerheffing in komen te staan. Klik HIER om naar dit Dossier te gaan.