Bovag uit Kleinmetaal gezet ‘omwille relatie bonden’

Bovag is uit de Federatie Werkgeversorganisaties Metaal en Techniek FWM gezet na de weigering van Bovag de nieuwe cao voor de kleinmetaal te tekenen. “Een eigen cao lijkt ons nu de beste oplossing”, zegt Bovag-voorzitter Jan Ploeg in Het Financieele Dagblad.

Bovag tekende de cao voor de vierhonderdduizend werknemers in de kleinmetaal niet, omdat de leden aanpassingen wilden. Ploeg: "Op 29 oktober dachten wij dat de onderhandelingen voor de nieuwe cao zouden starten. Maar achteraf bleek dat de FWM al heel wat voorwerk in de achterkamertjes had verricht met vakbond FNV Bondgenoten. Daarom werd op 29 oktober al meteen een principe-akkoord gepresenteerd."

 

De meeste werkgeversverenigingen die onder de FWM vallen, stemden daarmee in. Maar voor Bovag was het niet meer dan een onderhandelingsresultaat dat de bond aan zijn leden wilde voorleggen. Die wilden drie aanpassingen.

1. Individuele ondernemers moeten de ruimte krijgen om de drieënhalve extra dagen, die in de plaats komen voor structurele loonsverhoging, te gebruiken als opleidingsdagen voor hun personeel.

2. De heffing voor werkgevers voor het scholingsfonds moet tijdelijk worden opgeschort in 2010.

3. Werknemers krijgen in de cao in 2011 anderhalf procent structurele loonsverhoging, tenzij de bonden en de FWM besluiten dat dit economisch onverantwoord is. Dan krijgen werknemers ook volgend jaar nog extra drieënhalve vrije dagen. Maar Bovag wil niet van dat overleg afhankelijk zijn en niet automatisch blind met het collectief meegaan. "Wij willen zélf besluiten of een structurele loonstijging in 2011 verdedigbaar is", zegt Ploeg.

 

Op de suggestie van ’te veel een kruideniersmentaliteit’, riposteert Ploeg: "Ja zeg, er is wél iets aan de hand in de wereld van de automotive sector. Onze branche heeft stevig te lijden van de economische crisis. Er zijn 23  procent minder nieuwe auto’s verkocht, 34 procent minder nieuwe trucks, 16 procent minder motoren, 21 procent minder caravans enzovoort. Bovendien zijn er grote vraagtekens te zetten bij de toekomst van de dealerschappen als Opel, Volvo en Saab. Niets is meer zeker bij onze leden. En als het water je aan de lippen staat, denk je: die drieënhalve extra vrije dagen in 2010 zijn een polderachtige benadering."

 

De Bovag werd uit de federatie gezet omdat de club de relatie met de vakbonden in gevaar zou brengen. Ploeg: "We hadden wel wat meer inlevingsvermogen van de FWM verwacht." Een eigen cao voor de ruim tachtigduizend werknemers bij de Bovag-leden lijkt voorzitter Ploeg nu de beste oplossing. Overigens is slechts tien procent van de werknemers in Bovag-bedrijven lid van een bond.

Reacties

Geachte,
Welke heer moet ik straks gaan dienen.Ik ben werknemer, en de Bovag is de bond voor werkgevers,Bovag denkt en doet alleen in werkgeverstermen.

Groeten:
Jaap Weij

Geplaatst door: Jaap Weij op

Het is nu tijd voor de werkgevers om zaken op orde te kunnen zetten. Iedereen moet offeren dus ook de werknemers. Met z’n allen de schouders er onder en aan de gang. Ik heb als werkgever duidelijke afspraken gemaakt over de toekomst van ons bedrijf. In Goede en Slechte tijden moet je er voor elkaar zijn. Dus geen prietpraat maar werken. Als alles weer “normaal” is kunnen er weer eisen worden gesteld. Ik wens de Bovag, haar leden en de werknemers veel wijsheid en onderling begrip voor elkaar.

Geplaatst door: jan op

Dit is de doodssteek voor de Bovag

Geplaatst door: stephan op

Het collectief met elkaar afspraken maken is altijd beter als in een afgezonderde situatie. Echter hoe komt het dat we als autobedrijven het niet goed doen? Dit los van de tegenvallende verkoopaantallen. We concurreren elkaar dood. We geven alle kortingen weg!Gemaakte afspraak dat we daar nu eens mee zullen stoppen worden de volgende dag al weer gebroken. Dus hoe moet het als de BOVAG alleen CAO afspraken gaat maken?

Geplaatst door: John op

Er is nog nooit een bedrijf(stak) gered door meer vrij te nemen.
Afbouwen ATV en loon op inflatienivo. Met als resultante kosten neutraal.
Iedereen begrijpt dat er geen ruimte is voor meer geld, iedereen heeft teveel vrije dagen.
Niemand wil of kan thuis vertellen dat hij salaris moet inleveren.
Opleiding is investeren in jezelf en in baanbehoud.
Kosten opleiding voor de werkgever, benodigde dagen voor werknemer.

Geplaatst door: sjef kleyweg op

bovag weet het weer beter hoe het moet

Geplaatst door: Gerard op
Bovag uit Kleinmetaal gezet ‘omwille relatie bonden’ - Automobielmanagement.nl

Bovag uit Kleinmetaal gezet ‘omwille relatie bonden’

Bovag is uit de Federatie Werkgeversorganisaties Metaal en Techniek FWM gezet na de weigering van Bovag de nieuwe cao voor de kleinmetaal te tekenen. “Een eigen cao lijkt ons nu de beste oplossing”, zegt Bovag-voorzitter Jan Ploeg in Het Financieele Dagblad.

Bovag tekende de cao voor de vierhonderdduizend werknemers in de kleinmetaal niet, omdat de leden aanpassingen wilden. Ploeg: "Op 29 oktober dachten wij dat de onderhandelingen voor de nieuwe cao zouden starten. Maar achteraf bleek dat de FWM al heel wat voorwerk in de achterkamertjes had verricht met vakbond FNV Bondgenoten. Daarom werd op 29 oktober al meteen een principe-akkoord gepresenteerd."

 

De meeste werkgeversverenigingen die onder de FWM vallen, stemden daarmee in. Maar voor Bovag was het niet meer dan een onderhandelingsresultaat dat de bond aan zijn leden wilde voorleggen. Die wilden drie aanpassingen.

1. Individuele ondernemers moeten de ruimte krijgen om de drieënhalve extra dagen, die in de plaats komen voor structurele loonsverhoging, te gebruiken als opleidingsdagen voor hun personeel.

2. De heffing voor werkgevers voor het scholingsfonds moet tijdelijk worden opgeschort in 2010.

3. Werknemers krijgen in de cao in 2011 anderhalf procent structurele loonsverhoging, tenzij de bonden en de FWM besluiten dat dit economisch onverantwoord is. Dan krijgen werknemers ook volgend jaar nog extra drieënhalve vrije dagen. Maar Bovag wil niet van dat overleg afhankelijk zijn en niet automatisch blind met het collectief meegaan. "Wij willen zélf besluiten of een structurele loonstijging in 2011 verdedigbaar is", zegt Ploeg.

 

Op de suggestie van ’te veel een kruideniersmentaliteit’, riposteert Ploeg: "Ja zeg, er is wél iets aan de hand in de wereld van de automotive sector. Onze branche heeft stevig te lijden van de economische crisis. Er zijn 23  procent minder nieuwe auto’s verkocht, 34 procent minder nieuwe trucks, 16 procent minder motoren, 21 procent minder caravans enzovoort. Bovendien zijn er grote vraagtekens te zetten bij de toekomst van de dealerschappen als Opel, Volvo en Saab. Niets is meer zeker bij onze leden. En als het water je aan de lippen staat, denk je: die drieënhalve extra vrije dagen in 2010 zijn een polderachtige benadering."

 

De Bovag werd uit de federatie gezet omdat de club de relatie met de vakbonden in gevaar zou brengen. Ploeg: "We hadden wel wat meer inlevingsvermogen van de FWM verwacht." Een eigen cao voor de ruim tachtigduizend werknemers bij de Bovag-leden lijkt voorzitter Ploeg nu de beste oplossing. Overigens is slechts tien procent van de werknemers in Bovag-bedrijven lid van een bond.

Reacties

Geachte,
Welke heer moet ik straks gaan dienen.Ik ben werknemer, en de Bovag is de bond voor werkgevers,Bovag denkt en doet alleen in werkgeverstermen.

Groeten:
Jaap Weij

Geplaatst door: Jaap Weij op

Het is nu tijd voor de werkgevers om zaken op orde te kunnen zetten. Iedereen moet offeren dus ook de werknemers. Met z’n allen de schouders er onder en aan de gang. Ik heb als werkgever duidelijke afspraken gemaakt over de toekomst van ons bedrijf. In Goede en Slechte tijden moet je er voor elkaar zijn. Dus geen prietpraat maar werken. Als alles weer “normaal” is kunnen er weer eisen worden gesteld. Ik wens de Bovag, haar leden en de werknemers veel wijsheid en onderling begrip voor elkaar.

Geplaatst door: jan op

Dit is de doodssteek voor de Bovag

Geplaatst door: stephan op

Het collectief met elkaar afspraken maken is altijd beter als in een afgezonderde situatie. Echter hoe komt het dat we als autobedrijven het niet goed doen? Dit los van de tegenvallende verkoopaantallen. We concurreren elkaar dood. We geven alle kortingen weg!Gemaakte afspraak dat we daar nu eens mee zullen stoppen worden de volgende dag al weer gebroken. Dus hoe moet het als de BOVAG alleen CAO afspraken gaat maken?

Geplaatst door: John op

Er is nog nooit een bedrijf(stak) gered door meer vrij te nemen.
Afbouwen ATV en loon op inflatienivo. Met als resultante kosten neutraal.
Iedereen begrijpt dat er geen ruimte is voor meer geld, iedereen heeft teveel vrije dagen.
Niemand wil of kan thuis vertellen dat hij salaris moet inleveren.
Opleiding is investeren in jezelf en in baanbehoud.
Kosten opleiding voor de werkgever, benodigde dagen voor werknemer.

Geplaatst door: sjef kleyweg op

bovag weet het weer beter hoe het moet

Geplaatst door: Gerard op