Nadat in het eerste kwartaal van dit jaar de verkoopcijfers al ruim 16 procent plusten, zorgt april wederom voor een stemmingsverbetering. De maand april leverde – aldus voorlopige RDC-cijfers – een verkoopverbetering op van bijna 23 procent. Na vier maanden zij er in Nederland nu ruim 27 duizend (= +17,7%) méér nieuwe auto’s verkocht dan in dezelfde periode in 2009.
Vooral merken in het ‘goedkopere’ segment doen het goed dit jaar. Zo is Kia weer helemaal terug van weggeweest en noteert dit jaar de grootste toename: +162%. Kia maakt daarmee tevens haar rentree in de toptien en wijst opponent Hyundai een plaatsje terug naar plek elf. Ook andere budgetmerken zoals Dacia (+80%), Skoda (+44%) en Chevrolet (+54%) zitten sterk in de lift.
De volumetoename van marktleider Volkswagen blijft met een plusje van 5,2 procent daartegenover aan de bescheiden kant, maar is nog steeds voldoende groot om de naaste concurrentie op afstand te houden. Tegenover een marktaandeel (in de periode januari tot en met april) van 10,3 procent voor Volkswagen noteren Toyota en Ford nog maar resp. 9,8 procent en 9,0 procent. Volkswagen en Toyota verkochten in april de meeste auto’s, elk zo’n 36 honderd.
Autoverkopen januari t/m april
2010 | 2009 | % +/- | |
Volkswagen | 18.737 | 17.814 | +5,2% |
Toyota | 17.788 | 14.386 | +23,6% |
Ford | 16.415 | 15.214 | +7,9% |
Opel | 13.590 | 10.516 | +29,2% |
Renault | 13.407 | 8.446 | +58,7% |
Peugeot | 13.113 | 11.716 | +11,9% |
Citroën | 9.259 | 7.563 | +22,4% |
Fiat | 7.850 | 5.416 | +44,9% |
Audi | 7.129 | 7.087 | +0,6% |
Kia | 6.986 | 2.664 | +162,2% |
Totale markt | 182.511 | 155.120 | 17,7% |