Auto-import wordt goedkoper

Het gerechtshof in Arnhem heeft bepaald dat de berekening van bpm op een uit het buitenland geïmporteerde auto zo goedkoop mogelijk moet uitvallen voor de consument.

De Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat bij de berekening van de bpm niet de verkoopprijs, maar de inkoopprijs van een auto als uitgangspunt genomen dient te worden.

Consumenten, handelaren en importeurs die auto’s uit het buitenland importeren zijn door de uitspraak voortaan gemiddeld zo’n 500 euro goedkoper uit dan voorheen. De stichting BPM Claim Nederland heeft hierover over ongeveer geïmporteerde duizend auto’s de afgelopen jaren procedures gevoerd tegen de fiscus.

Voorheen gebruikte de fiscus bij het bepalen van de waarde van een auto alleen het veelgebruikte systeem Auto Telex systeem. Voortaan kan ook Xray worden gebruikt. Het Hof in Arnhem vindt dat dit systeem niet mag worden geweigerd. BPM Claim Nederland zegt dat er jaarlijks zo’n honderdduizend auto’s uit het buitenland worden geïmporteerd. De fiscus strijkt volgens de stichting jaarlijks dus vijftig miljoen euro te veel op. De Belastingdienst kan nog wel in cassatie gaan. Tevens heeft ‘Den Haag’ de douanekantoren opdracht gegeven tegen de uitspraak in voorlopig de Auto Telex prijzen te hanteren.

Zie ook: http://www.bpmclaim.nl/

 

Autotelex laat weten dat zij taxeren serieus neemt, reëele handelswaarden publiceert, daarmee al vele jaren marktleider is en daarmee ook altijd heeft voldaan en nog steeds voldoet aan alle door de Belastingdienst gestelde criteria. "Dat Autotelex daarmee de voorkeur geniet van de Belastingdienst heeft alles te maken met kwaliteit, realistische marktwaarden en  een jarenlange historie. Er vindt brede acceptatie plaats binnen de gehele branche, de prijzen worden niet alleen gevoed door een beperkte groep handelaren maar door de gehele markt", aldus Joost Klaren van Autotelex. "Bovendien moet men niet uit het oog verliezen dat maar liefst driekwart van de aangiften gewoon volgens de afschrijvingstabel van de Belastingdienst zelf plaatsvinden. Daar komt dus helemaal geen taxatie aan te pas.

Dit aantal is zelfs nog verder teruggelopen tot 85 procent na de laatste aanpassing van de Belastingdienst door met een lagere Historische Nieuwprijs van 88 procent minus 500 euro te gaan werken."

 

Reacties

Mooie regeling. Bij nieuwe auto’s dan ook de BPM baseren op de inkoopprijs? Stukje rechtsgelijkheid denk ik.

Geplaatst door: Remco op

Bij nieuwe auto’s is de BPM altijd berekend naar de inkoopprijs.

Geplaatst door: Bert op

@bert: De BPM wordt altijd geheven over de netto verkoopprijs zonder BTW -dus wel degelijk rechtsongelijkheid

Geplaatst door: Edgar op

Heren, mag ik even inbreken op deze mindere deskundigheid? De BPM wordt niet berekend aan de hand van de inkoopprijs! De àfschrijving op de bruto BPM (nieuwe auto) wordt sedert 1 mei 2010 berekend over het verschil tussen de inkoopwaarde van de nieuwe auto (-500 x 88% regeling) en de inkoopwaarde van de gebruikte auto. Dat geeft een lager afschrijvingspercentage dan in de periode tót 1 mei 2010. Het resultaat is de rest BPM. De Fiscus maakt een grote fout door deze rekenmethode óók toe te passen op te importeren auto’s met een datum eerste toelating van vóór 1 mei 2010! Dàt schept rechtsongelijkheid. Namelijk ten aanzien van reeds in Nederland voor 1 mei geregistreerde auto’s. Die hebben op deze wijze een hogere afschrijving dan vergelijkbare te importeren auto’s. Dààrin schuilt dus rechtsongelijkheid! Daarbij is het een handelsbelemmering. Importeert u dus auto’s met een eerste toelating van voor 1 mei 2010? Maak dan bezwaar met een deskundige. Er wordt dus (conform genoemde Autotelex berekeningen)in 10% van de heffingen rest BPM onterecht te veel Rest BPM geheven!! Bezwaar maken dus! Ik ken wel een paar deskundigen die dat voor reëel geld doen!

Geplaatst door: F. Bolsenbroek op
Auto-import wordt goedkoper - Automobielmanagement.nl

Auto-import wordt goedkoper

Het gerechtshof in Arnhem heeft bepaald dat de berekening van bpm op een uit het buitenland geïmporteerde auto zo goedkoop mogelijk moet uitvallen voor de consument.

De Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat bij de berekening van de bpm niet de verkoopprijs, maar de inkoopprijs van een auto als uitgangspunt genomen dient te worden.

Consumenten, handelaren en importeurs die auto’s uit het buitenland importeren zijn door de uitspraak voortaan gemiddeld zo’n 500 euro goedkoper uit dan voorheen. De stichting BPM Claim Nederland heeft hierover over ongeveer geïmporteerde duizend auto’s de afgelopen jaren procedures gevoerd tegen de fiscus.

Voorheen gebruikte de fiscus bij het bepalen van de waarde van een auto alleen het veelgebruikte systeem Auto Telex systeem. Voortaan kan ook Xray worden gebruikt. Het Hof in Arnhem vindt dat dit systeem niet mag worden geweigerd. BPM Claim Nederland zegt dat er jaarlijks zo’n honderdduizend auto’s uit het buitenland worden geïmporteerd. De fiscus strijkt volgens de stichting jaarlijks dus vijftig miljoen euro te veel op. De Belastingdienst kan nog wel in cassatie gaan. Tevens heeft ‘Den Haag’ de douanekantoren opdracht gegeven tegen de uitspraak in voorlopig de Auto Telex prijzen te hanteren.

Zie ook: http://www.bpmclaim.nl/

 

Autotelex laat weten dat zij taxeren serieus neemt, reëele handelswaarden publiceert, daarmee al vele jaren marktleider is en daarmee ook altijd heeft voldaan en nog steeds voldoet aan alle door de Belastingdienst gestelde criteria. "Dat Autotelex daarmee de voorkeur geniet van de Belastingdienst heeft alles te maken met kwaliteit, realistische marktwaarden en  een jarenlange historie. Er vindt brede acceptatie plaats binnen de gehele branche, de prijzen worden niet alleen gevoed door een beperkte groep handelaren maar door de gehele markt", aldus Joost Klaren van Autotelex. "Bovendien moet men niet uit het oog verliezen dat maar liefst driekwart van de aangiften gewoon volgens de afschrijvingstabel van de Belastingdienst zelf plaatsvinden. Daar komt dus helemaal geen taxatie aan te pas.

Dit aantal is zelfs nog verder teruggelopen tot 85 procent na de laatste aanpassing van de Belastingdienst door met een lagere Historische Nieuwprijs van 88 procent minus 500 euro te gaan werken."

 

Reacties

Mooie regeling. Bij nieuwe auto’s dan ook de BPM baseren op de inkoopprijs? Stukje rechtsgelijkheid denk ik.

Geplaatst door: Remco op

Bij nieuwe auto’s is de BPM altijd berekend naar de inkoopprijs.

Geplaatst door: Bert op

@bert: De BPM wordt altijd geheven over de netto verkoopprijs zonder BTW -dus wel degelijk rechtsongelijkheid

Geplaatst door: Edgar op

Heren, mag ik even inbreken op deze mindere deskundigheid? De BPM wordt niet berekend aan de hand van de inkoopprijs! De àfschrijving op de bruto BPM (nieuwe auto) wordt sedert 1 mei 2010 berekend over het verschil tussen de inkoopwaarde van de nieuwe auto (-500 x 88% regeling) en de inkoopwaarde van de gebruikte auto. Dat geeft een lager afschrijvingspercentage dan in de periode tót 1 mei 2010. Het resultaat is de rest BPM. De Fiscus maakt een grote fout door deze rekenmethode óók toe te passen op te importeren auto’s met een datum eerste toelating van vóór 1 mei 2010! Dàt schept rechtsongelijkheid. Namelijk ten aanzien van reeds in Nederland voor 1 mei geregistreerde auto’s. Die hebben op deze wijze een hogere afschrijving dan vergelijkbare te importeren auto’s. Dààrin schuilt dus rechtsongelijkheid! Daarbij is het een handelsbelemmering. Importeert u dus auto’s met een eerste toelating van voor 1 mei 2010? Maak dan bezwaar met een deskundige. Er wordt dus (conform genoemde Autotelex berekeningen)in 10% van de heffingen rest BPM onterecht te veel Rest BPM geheven!! Bezwaar maken dus! Ik ken wel een paar deskundigen die dat voor reëel geld doen!

Geplaatst door: F. Bolsenbroek op