De website onderscheidt voor de duidelijkheid vier fasen: de oriëntatiefase, de onderhandelingsfase, de contractfase en einde leasecontract. Het initiatief is het vervolg op een breed onderzoek onder ruim vijfhonderd bedrijven dat in 2009 is uitgevoerd in opdracht van LeaseTrader. Hieruit bleek dat 55 procent van de bedrijven zich oriënteert op autoleasing via internet. Een ruime meerderheid van 71 procent van de ondervraagden zou het nuttig vinden als er een onafhankelijk platform zou zijn, waarop alles over autoleasing te vinden is.
Ondernemers willen niet alleen inzicht in de oriëntatiefase maar ook juist in de onderhandeling, de contractafsluiting en de uiteindelijke beëindiging van het leasecontract, zegt Wilbert Philippo, directeur van LeaseTrader en initiatiefnemer van www.leaseadviseur.nl. ‘Het is toch een verplichting die je voor langere tijd aangaat en juist het overzien van het hele traject en alle aanbieders en opties blijkt men in de praktijk lastig te vinden.’