Hoewel automobilisten minder zijn gaan rijden, heeft Vakgarage geen last van de coronacrisis wat betreft de aftersales. “Dat heeft te maken met de klantenmix, een paar jaar geleden zijn we gaan inzetten op de zakelijke markt”, aldus Vishal Durgaram, voorzitter van de Stichting Vakgarage. “In dat segment zijn we de afgelopen drie jaar flink gegroeid, waardoor de afname als gevolg van het teruggelopen particuliere segment werd gecompenseerd.” Ook het aantal vestigingen groeide afgelopen jaar, van 310 naar 335 en ook dit is tegen de trend in.

Extra diensten voor zakelijke markt
Durgaram ziet dat leasemaatschappijen steeds vaker voor universele bedrijven kiezen. “We hebben 150 Vakgarage Professional-vestigingen die zich hebben gecommitteerd aan onze afspraken met leasemaatschappijen”, aldus Durgaram. “Denk aan een haal- en brengservice, een wachtruimte met wifi en goede koffie. Maar ook aan diagnoseapparatuur waarmee ook de nieuwste modellen geserviced kunnen worden.” Het feit dat het aantal merkdealers terugloopt helpt daarbij. “Vooral buiten de stad verdwijnt de merkdealer. We zijn van oudsher sterk in het MKB en die mensen hebben geen zin om een auto en een medewerker een paar uur kwijt te zijn omdat ze naar de stad moeten rijden voor onderhoud.” Niet alleen de zakelijke klanten zijn tevreden over Vakgarage, de particuliere klanten zijn dat ook. Bij een recent ROSA-onderzoek bleek dat klanten Vakgarages gemiddeld een 8,4 geven, waarmee het de op één na best presterende garageformule was. (AJC)