NedCar, volledig eigendom van Mitsubishi, kan in theorie driehonderdduizend eenheden produceren in drie ploegen. Momenteel bouwt NedCar de Mitsubishi Colt en de Smart ForFour met twee ploegen. Tans: “In principe moet je uitgaan van maximaal honderdduizend eenheden per ploeg. We zouden de productie graag met veertigduizend stuks verhogen. Daarom proberen we bij global production planning van onze moeder in Tokio een derde model naar Born te krijgen, een auto die we volgend jaar al op de band kunnen zetten. Het kan elk willekeurig model zijn. Onze enige bottle neck is de lakstraat. Die heeft qua maatvoering van de auto een beperking.” NedCar zou bedrijfseconomisch niet te duur zijn, weet Tans uit onderzoek. “Uit berekeningen is gebleken dat wij een zeer aantrekkelijke partner zijn. Maar je weet niet wat voor strategische overwegingen bij het moederbedrijf meespelen.” De onzekerheid over het kwakkelende merk Smart binnen DaimlerChrysler, ex-aandeelhouder van Mitsubishi, is er ook nog. Maar Tans gaat ervan uit dat de toezeggingen van Smart-baas Walker en diens baas Dieter Zetsche (Mercedes Car Group) serieus te nemen zijn. Tans: “Wij gaan uit van het voortbestaan van Smart.”