‘Niet de PR van bedrijven maar de ervaringen van burgers zijn doorslaggevend geworden. Kranten, dealers, autobladen en gesponsorde autosites hebben het nakijken.’ Dat schrijft onderzoeker Matthijs van den Broek in een stuk op de website van De Nieuwe Reporter. De kop luidt: ‘ Consumer generated media: autojournalistiek versus de burger ’. De burger test, beschrijft, vergelijkt, bekritiseert of propageert consumentengoederen op internet vanuit uiteenlopende perspectieven en vertrekpunten, schrijft Van den Broek. Wellicht ontstaat zo een meer uitgebalanceerde, democratische nieuwsvoorziening. Hij maakt wel een kanttekening. Op zowel het weblog van Autoblog als het forum van Autoweek, die hij enkele maanden volgde, blijkt dat echte objectiviteit in autoland niet bestaat. Iedereen berijdt zijn (en soms haar) stokpaardje. Van den Broek verwijst in zijn artikel met nadruk naar het boek Autojournalistiek (uit 2003) van autojournalist Ted Sluymer. Die betoogde dat onafhankelijke autojournalistiek niet bestaat en dat iedere autojournalist altijd maar positieve stukjes schrijft. Bijna altijd dan. ‘Een autojournalist bewijst zijn schijnbare objectiviteit door een minimale adverteerder aan te pakken of misschien een piepklein automerk’, aldus Sluymer. Daarop vroeg Van den Broek zich af: ‘Kunnen fora en weblogs op internet die lacune in onafhankelijke objectieve nieuwsverslaggeving over auto’s opvullen?’ Uit voorlopige onderzoeksresultaten van Trendlight Netherlands (een onderzoeksinstituut naar mediareputatie) komt naar voren dat de berichtgeving in de landelijke dagbladjournalistiek omtrent een veertiental automerken overwegend positief is: van de 889 krantenartikelen waren er 164 negatief en 715 positief. Van den Broek stelt dat de autojournalistiek niet voldoet aan haar taak van ‘public service’. En de autojournalistiek zou al jaren nalaten de burgers objectief in de krant voor te lichten over de werkelijke mitsen en maren rond bepaalde automerken en modellen. Het tegengeluid op duizenden fora, weblogs en andere interactieve nieuwssites (de zogenoemde consumer generated media) komt steeds overtuigender bovendrijven. Lees op: http://www.denieuwereporter.nl/?p=350 .