De redactie van AM heeft deze verklaring integraal overgenomen op de AM-site om de tekst exact weer te geven. Deze tekst valt niet onder de verantwoordelijkheid van de AM-redactie en vertegenwoordigt ook niet haar mening. VERKLARING MMC "Mitsubishi Motors Corporation (MMC) meldt teleurgesteld te zijn over het besluit van NedCar-medewerkers om vrijdag 21 april te staken na een oproep hiertoe door enkele van de sociale partners van NedCar. MMC heeft begrip voor de bezorgdheid en vrees onder de medewerkers sinds DaimlerChrsyler heeft aangekondigd de productie van de smart forfour vroegtijdig te beëindigen. Maar MMC stelt dat het management van NedCar, de sociale partners en de medewerkers moeten samenwerken om een plan te ontwikkelen en in te voeren om NedCar concurrerender te maken op het gebied van kosten. Daarom is de overheersende overtuiging van MMC dat een staking NedCar schade toebrengt, vooral door het verlies van Colt productie, wat de Mitsubishi klanten direct treft. In deze omstandigheden wil MMC zijn standpunten helder presenteren, om er zeker van te zijn dat alle belanghebbenden (o.a. medewerkers, klanten, leveranciers, crediteuren en anderen) de situatie volledig begrijpen: – De maximale productiecapaciteit van NedCar bedraagt 280.000 auto’s (drie ploegen) of 210.000 auto’s (twee ploegen) per jaar. – In juli 2005 heeft NedCar zijn activiteiten geherstructureerd om in te spelen op de verwachte vraag naar de Mitsubishi Colt en de smart forfour. Dit is gedaan op basis van een behoefte van 130.000 eenheden per jaar, wat nu de capaciteit van NedCar is, gerekend naar het huidige aantal medewerkers. – In het kalenderjaar 2005 heeft NedCar 115.000 auto’s gebouwd. – Als gevolg van het vertrek van smart moet NedCar de werkzaamheden afstemmen op een productie van 70.000 tot 80.000 Mitsubishi’s Colt per jaar. – MMC heeft op 23 maart (verklaring), 30 maart (persbericht) en 3 april (persbericht) haar commitment bevestigd ten aanzien van de productie van de Colt modellijn tot het einde van de normale levenscyclus van dit model. – Ter aanvulling: sinds de lancering in maart 2004 heeft de Colt een sterke positie verworven in Europa: – 72.305 Colts verkocht in kalenderjaar 2005 – 79.000 Colts verkocht in het fiscale jaar 2005 (eerste volledige jaar met zowel de 3-deurs als de 5-deurs Colt) – Aandeel van meer dan 1,5 % van het Europese B-segment – Momenteel is de Colt het bestverkopende model van Mitsubishi in Europa – Meer dan 100.000 nieuwe kopers voor Mitsubishi gewonnen dankzij de Colt – Winnaar van veel prestigieuze onderscheidingen, zoals het Gouden Stuurwiel – Onder de huidige omstandigheden en rekening houdend met DaimlerChryslers besluit met betrekking tot de productie van de smart forfour, is het extreem belangrijk dat NedCar actie onderneemt op het gebied van kostenreductie, teneinde te kunnen concurreren bij een jaarproductie van 70.000 tot 80.000 eenheden – MMC is van plan een Europese productiefaciliteit te handhaven en gelooft dat NedCar, de enige productievestiging van Mitsubishi in Europa, op het gebied van kosten concurrerend kan worden. Hiertoe is MMC van plan zoveel ondersteuning te bieden als mogelijk is. Concluderend is MMC van mening dat het handhaven van het hoogst mogelijke verkoopvolume van de Colt en de inzet om de kostenstructuur van NedCar te verminderen, voor alle betrokkenen de beste weg naar de toekomst is."