De sfeer, de prijzen en de kwaliteit van de producten zijn maar net voldoende, zo is het algemene beeld van de consument. Dat blijkt uit onderzoek dat begin dit jaar is gehouden onder veertienduizend consumenten. Men vroeg naar hun gedrag en mening omtrent het benzinestation. De resultaten zijn beschreven in het Nationale Petrol Onderzoek 2006 (onderzoekbureau Foodstep, gepubliceerd in Tijdschrift voor Marketing Online). Op het wensenlijstje voor het ideale tankstation staan concrete ideeën: meer sfeer, prettig en veilig. Bijvoorbeeld stoelen in plaats van statafels. Verse broodjes, verse koffie, gezonde producten, zodat het kopen van een lunch of tussendoortje ‘verantwoord’ kan zijn. Het ideale station biedt ‘waar voor het geld’. Zoals een van de deelnemers aan het onderzoek zegt: “Ik ben onderweg en kan nergens anders heen. Ik heb het gevoel dat de prijzen dan ook extra hoog zijn. Dat hoort niet.” Bijna zes miljoen volwassenen tussen de 18 en 65 jaar zijn vrijwel dagelijks met de auto onderweg. De meest bezochte plek onderweg is het benzinestation. Er zijn ruim 2,9 duizend tankstations met een tankshop in Nederland. Acht procent daarvan ligt aan de snelweg, de overige 92 procent aan de provinciale wegen en binnen de bebouwde kom. Toch trekt het tankstation aan de snelweg veruit de meeste bezoekers per dag: zo’n zeshonderd gemiddeld per station, bijna twee keer zoveel als op een andere locatie. Dat het tankstation door de bezoekers (nog) niet wordt gezien als rust- of consumptieplaats, blijkt uit het feit dat het tanken reden nummer één is om te stoppen. Er zijn er maar weinig die alléén om iets te eten, te drinken of te roken stoppen, maar zestien procent van de bezoekers doet dit. Wanneer er wordt getankt dan koopt een kwart iets extra’s, voor in de auto. Ruim driekwart van de kopers nuttigt zijn hapje en zijn drankje liever binnen de privacy van de eigen auto, ook al om snel weer de weg te vervolgen.