Dat zegt Roland Berger Strategy Consultants, een internationaal strategisch adviesbureau met ruim zeventienhonderd medewerkers in 32 kantoren in 23 landen (www.rolandberger.nl). Autofabrikanten vertrouwen in toenemende mate op elektronische oplossingen voor de verbetering van comfort en veiligheid. Hierdoor neemt de complexiteit van elektronische systemen in de auto fors toe met afnemende betrouwbaarheid en hogere kosten als direct gevolg. In 2003 kampte bijna vijf procent van de auto's van Mercedes met een defect aan het elektronisch systeem. Voor BMW lag dit percentage rond vier procent. Terwijl een elektronisch behoudender merk als Toyota slechts in één procent van de gevallen problemen ondervond. Elektrische en elektronische componenten veroorzaken nu 25 tot 40 procent van de garantiekosten voor autofabrikanten en zijn de oorzaak van het grootste gedeelte van de zogenaamde terugroepacties. Een tekenend voorbeeld is dat Mercedes de kosten van kwaliteitsproblemen in haar E-klasse op meer dan een miljard euro schat. Autofabrikanten zijn dan ook naarstig op zoek naar minder complexe en daardoor meer betrouwbare en betaalbare alternatieven, betoogt René Seyger van Roland Berger. ‘Juist op dít gebied beschikt Nederland, door de aanwezigheid van sterke leveranciers met een cruciale positie als Siemens VDO, Philips, Sensata, en kleinere, leidende innovatieve spelers als DriveTrain Innovations en Verum, over bewezen expertise en ervaring.’ ‘Het werkveld van de automotive industrie verschuift naar elektronica en software', vertelt Carlo van de Weijer van Siemens VDO Automotive in Eindhoven. 90 procent van de innovaties is elektronica-gerelateerd. Het managen van de complexiteit van elektronische systemen is volgens Roland Berger van groot belang om klanten tevreden te houden en de kosten van kinderziektes te beperken. Vertragingen in de oplevering van modellen en onverwachte ontwerpkosten zijn vaak te wijten aan een late toevoeging van componenten en het gebrek aan standaardisatie. Zo heeft Audi de lancering van de A8 een half jaar moeten uitstellen omdat er te laat met de ontwikkeling van het telematisch systeem was begonnen. Bij BMW leidde de toevoeging van een, in de ontwerpfase vergeten, softwaremodule tot een additionele kostenpost van zeven miljoen euro.