Surséance voor Van Doorn & Top Groep

De Autohuis Van Doorn & Top Groep (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Seat) heeft surséance van betaling gekregen.

Het bedrijf verkeert al enige tijd in financiële problemen, als gevolg van een hoge kostenstructuur en tegenvallende omzetten. Vorige week woensdag haalde de Alfa-importeur zijn showroomauto’s weg, daags erop verdwenen de Fiats en Lancia’s. Afgelopen vrijdag namen de importeurs de reeds verkochte auto’s terug, met het oogmerk ze zelf rechtstreeks aan de klant af te leveren. Onbekend is nog wat er met het personeel gebeurt en of er ruimte is voor een doorstart: de benoeming van een curator vindt vandaag plaats. De medewerkers zijn maandagochtend op de hoogte gesteld. Momenteel wordt er volgens aandeelhouder Top ‘gewoon doorgewerkt’. Buiten de surséance vallen de vestigingen Nijkerkerveen, Putten en de vastgoedactiviteiten. Autohuis Van Doorn & Top behoort naar eigen zeggen tot de 25 grootste Nederlandse dealerholdings. De geschiedenis van de onderneming voert terug tot 1920. Behalve een reeks dealervestigingen exploiteert de groep ook twee fullservice tankstations en een leaseafdeling (General Car Lease). Het bedrijf groeide de afgelopen anderhalf jaar in een flink tempo – volgens ingewijden achteraf bezien mogelijk té flink. Eind 2005 kregen de bestaande vestigingen in Nijkerkerveen, Apeldoorn en Arnhem gezelschap van de vroegere Van Asselt-dealers (Almere, Lelystad, Amersfoort, Hilversum en Huizen). Later werd nog een filiaal in Zwolle geopend. Al snel bleek echter dat de organisatie last had van groeistuipen, door de ommezwaai van relatieve kleinschaligheid naar een holdingsstructuur. Ook de lokaal besmette reputatie van Van Asselt vormde een commerciële drempel voor de nieuwe eigenaar. Daarnaast bleek het niet te boteren tussen toenmalig algemeen directeur Johan Lammers en de grootaandeelhouders Kieft en Top. Ook de opvolgers van Lammers liepen snel na hun benoeming vast. Gezien de tegenvallende resultaten werden in maart jongstleden de vestigingen in Amersfoort en Huizen afgestoten naar Koops Furness. Eind deze maand wordt ‘Lelystad’ (Fiat, Seat) vrijwel zeker verkocht aan Renault-dealer Mafait uit Almere. De definitieve beslissing valt waarschijnlijk later deze week. Een werknemer van Autohuis Van Doorn & Top zegt het triest te vinden dat “de gezonde vestigingen in Arnhem en Apeldoorn het kind van de rekening worden door problemen elders in de holding. We zijn vleugellam, want we hebben geen auto’s meer.” In Apeldoorn zouden vorig jaar in totaal negenhonderd nieuwe Fiats, Lancia’s en Alfa’s zijn verkocht. Overigens geeft aandeelhouder Top aan dat in de zogenaamde gezonde vestigingen hoge kosten werden gemaakt, die hebben bijgedragen aan de surséance.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Surséance voor Van Doorn & Top Groep - Automobielmanagement.nl

Surséance voor Van Doorn & Top Groep

De Autohuis Van Doorn & Top Groep (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Seat) heeft surséance van betaling gekregen.

Het bedrijf verkeert al enige tijd in financiële problemen, als gevolg van een hoge kostenstructuur en tegenvallende omzetten. Vorige week woensdag haalde de Alfa-importeur zijn showroomauto’s weg, daags erop verdwenen de Fiats en Lancia’s. Afgelopen vrijdag namen de importeurs de reeds verkochte auto’s terug, met het oogmerk ze zelf rechtstreeks aan de klant af te leveren. Onbekend is nog wat er met het personeel gebeurt en of er ruimte is voor een doorstart: de benoeming van een curator vindt vandaag plaats. De medewerkers zijn maandagochtend op de hoogte gesteld. Momenteel wordt er volgens aandeelhouder Top ‘gewoon doorgewerkt’. Buiten de surséance vallen de vestigingen Nijkerkerveen, Putten en de vastgoedactiviteiten. Autohuis Van Doorn & Top behoort naar eigen zeggen tot de 25 grootste Nederlandse dealerholdings. De geschiedenis van de onderneming voert terug tot 1920. Behalve een reeks dealervestigingen exploiteert de groep ook twee fullservice tankstations en een leaseafdeling (General Car Lease). Het bedrijf groeide de afgelopen anderhalf jaar in een flink tempo – volgens ingewijden achteraf bezien mogelijk té flink. Eind 2005 kregen de bestaande vestigingen in Nijkerkerveen, Apeldoorn en Arnhem gezelschap van de vroegere Van Asselt-dealers (Almere, Lelystad, Amersfoort, Hilversum en Huizen). Later werd nog een filiaal in Zwolle geopend. Al snel bleek echter dat de organisatie last had van groeistuipen, door de ommezwaai van relatieve kleinschaligheid naar een holdingsstructuur. Ook de lokaal besmette reputatie van Van Asselt vormde een commerciële drempel voor de nieuwe eigenaar. Daarnaast bleek het niet te boteren tussen toenmalig algemeen directeur Johan Lammers en de grootaandeelhouders Kieft en Top. Ook de opvolgers van Lammers liepen snel na hun benoeming vast. Gezien de tegenvallende resultaten werden in maart jongstleden de vestigingen in Amersfoort en Huizen afgestoten naar Koops Furness. Eind deze maand wordt ‘Lelystad’ (Fiat, Seat) vrijwel zeker verkocht aan Renault-dealer Mafait uit Almere. De definitieve beslissing valt waarschijnlijk later deze week. Een werknemer van Autohuis Van Doorn & Top zegt het triest te vinden dat “de gezonde vestigingen in Arnhem en Apeldoorn het kind van de rekening worden door problemen elders in de holding. We zijn vleugellam, want we hebben geen auto’s meer.” In Apeldoorn zouden vorig jaar in totaal negenhonderd nieuwe Fiats, Lancia’s en Alfa’s zijn verkocht. Overigens geeft aandeelhouder Top aan dat in de zogenaamde gezonde vestigingen hoge kosten werden gemaakt, die hebben bijgedragen aan de surséance.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding