Bovag: extra accijns ‘niet uit te leggen’

Het kabinet gaat de automobilist de komende tijd veel zwaarder belasten maar laat hem steeds langer in de file staan. “Dat is echt niet uit te leggen”, vindt Bovag-directeur Koos Burgman.

Hij doelt op voornemens van de regering om de accijns op diesel en LPG in twee fasen te verhogen: drie eurocent op diesel en anderhalve cent op LPG per 1 juli 2008 en één cent voor beide brandstofsoorten vanaf 2009. Voor de autobranche komen daar dan nog de aangekondigde verhoging van de BPM en de hogere bijtelling voor de zakelijke rijder bij. Burgman vindt dat het kabinet, door de accijns op diesel te verhogen, vooral de zakelijk rijder treft, het wegtransport en de pomphouders in de grensstreek. Ook het milieu zou er geen baat bij hebben. "Het zakelijk verkeer gaat door deze verhoging geen kilometer minder rijden. Dat is immers van auto of vrachtwagen afhankelijk voor de inkomsten. Het milieu-effect is dus nul.” Het kabinet zou er volgens de Bovag beter aan doen diesels juist te stimuleren, gezien hun grotere zuinigheid en lagere CO2-uitstoot dan benzineauto’s. Burgman wijst erop dat de rijksinkomsten aan verkeersbelastingen vorig jaar 16,6 miljard euro bedroegen. “De weggebruiker zag daar nog geen vijf miljard van terug in de vorm van wegenonderhoud en nieuwe infrastructuur. Dat beeld wordt de komende tijd nog veel schever."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bovag: extra accijns ‘niet uit te leggen’ - Automobielmanagement.nl

Bovag: extra accijns ‘niet uit te leggen’

Het kabinet gaat de automobilist de komende tijd veel zwaarder belasten maar laat hem steeds langer in de file staan. “Dat is echt niet uit te leggen”, vindt Bovag-directeur Koos Burgman.

Hij doelt op voornemens van de regering om de accijns op diesel en LPG in twee fasen te verhogen: drie eurocent op diesel en anderhalve cent op LPG per 1 juli 2008 en één cent voor beide brandstofsoorten vanaf 2009. Voor de autobranche komen daar dan nog de aangekondigde verhoging van de BPM en de hogere bijtelling voor de zakelijke rijder bij. Burgman vindt dat het kabinet, door de accijns op diesel te verhogen, vooral de zakelijk rijder treft, het wegtransport en de pomphouders in de grensstreek. Ook het milieu zou er geen baat bij hebben. "Het zakelijk verkeer gaat door deze verhoging geen kilometer minder rijden. Dat is immers van auto of vrachtwagen afhankelijk voor de inkomsten. Het milieu-effect is dus nul.” Het kabinet zou er volgens de Bovag beter aan doen diesels juist te stimuleren, gezien hun grotere zuinigheid en lagere CO2-uitstoot dan benzineauto’s. Burgman wijst erop dat de rijksinkomsten aan verkeersbelastingen vorig jaar 16,6 miljard euro bedroegen. “De weggebruiker zag daar nog geen vijf miljard van terug in de vorm van wegenonderhoud en nieuwe infrastructuur. Dat beeld wordt de komende tijd nog veel schever."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding