Volgens hen gaan die voornemens de automobilist en bedrijfsleven ten minste vijfhonderd miljoen euro per jaar extra aan belasting en heffingen kosten. Het initiatief wordt gedragen door RAI Vereniging, Bovag, EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Volgens hen geeft het kabinet maatregelen als de extra dieselaccijns en de ‘slurptax’ een milieuetiket maar hebben ze niet of nauwelijks positieve groene effecten. Ze zouden vooral leiden tot extra inkomsten voor de schatkist. In totaal zullen de autolasten volgend jaar stijgen met vijfhonderd miljoen euro, oplopend naar één miljard extra lasten in 2011. Slechts een klein deel zal volgens de mobiliteitsorganisaties ten goede komen aan investeringen in wegen en openbaar vervoer. Uit protest komen ze, met als label Rijdend Nederland, de komende maanden onder meer met advertenties in landelijke dagbladen en radiospotjes. De pay-off luidt: Stop Bos.nl. De pijlen worden met name op de minister van Financiën gericht. In de ogen van de coalitie heeft Bos te veel gaten in de begroting laten vallen en wil hij deze nu repareren door de automobilist en het bedrijfsleven “nog verder uit te knijpen”. Behalve met kritiek belooft de gelegenheidscoalitie ook te komen met alternatieve maatregelen. Die zouden de economie níet schaden en het milieu wél dienen.