‘Onderzoek’ naar effecten verlaging apk-frequentie

De helft van de Nederlanders denkt niet dat de lasten voor automobilisten zullen dalen nu de apk-frequentie voor benzine-auto's wordt verlaagd. Maar de andere helft denkt dat dus wel.

De veiligheid op de weg en het milieu worden er in de ogen van de automobilisten ook niet beter op. Dat zou blijken uit onderzoek uitgevoerd door Maurice de Hond, in opdracht van de Nationale AutoKaart. Die heeft commercieel belang bij apk’s. Minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat wil de apk-frequentie voor personenauto’s en lichte bestelauto’s die op benzine rijden verlagen naar 4-2-2-1. Auto’s die op diesel of lpg rijden blijven in de frequentie 3-1-1. De nieuwe regeling gaat volgend jaar in, bedoeld als lastenverlichting voor burgers. De Tweede Kamer is vandaag (10 oktober) akkoord gegaan. Een aantal organisaties als Veilig Verkeer Nederland en RAI heeft in een eerder stadium aangegeven tegenstander te zijn van de verlaging. Van de twaalfhonderd ondervraagden van het onderzoek antwoordde 49 procent met ‘nee’ op de vraag of de kosten voor automobilisten lager worden door een lagere apk-frequentie. Eénderde denkt dat de kosten zullen stijgen als er verscherpte regels komen om de lagere frequentie te compenseren, aldus het bericht van Nationale AutoKaart. Edward Meijers van Nationale AutoKaart (levenslang gratis apk en tien procent korting op onderdelen voor een eenmalige betaling van 69 euro) denkt dat de kostenstijging vooral ook zal voortvloeien uit de effecten van uitgesteld onderhoud.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

‘Onderzoek’ naar effecten verlaging apk-frequentie - Automobielmanagement.nl

‘Onderzoek’ naar effecten verlaging apk-frequentie

De helft van de Nederlanders denkt niet dat de lasten voor automobilisten zullen dalen nu de apk-frequentie voor benzine-auto's wordt verlaagd. Maar de andere helft denkt dat dus wel.

De veiligheid op de weg en het milieu worden er in de ogen van de automobilisten ook niet beter op. Dat zou blijken uit onderzoek uitgevoerd door Maurice de Hond, in opdracht van de Nationale AutoKaart. Die heeft commercieel belang bij apk’s. Minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat wil de apk-frequentie voor personenauto’s en lichte bestelauto’s die op benzine rijden verlagen naar 4-2-2-1. Auto’s die op diesel of lpg rijden blijven in de frequentie 3-1-1. De nieuwe regeling gaat volgend jaar in, bedoeld als lastenverlichting voor burgers. De Tweede Kamer is vandaag (10 oktober) akkoord gegaan. Een aantal organisaties als Veilig Verkeer Nederland en RAI heeft in een eerder stadium aangegeven tegenstander te zijn van de verlaging. Van de twaalfhonderd ondervraagden van het onderzoek antwoordde 49 procent met ‘nee’ op de vraag of de kosten voor automobilisten lager worden door een lagere apk-frequentie. Eénderde denkt dat de kosten zullen stijgen als er verscherpte regels komen om de lagere frequentie te compenseren, aldus het bericht van Nationale AutoKaart. Edward Meijers van Nationale AutoKaart (levenslang gratis apk en tien procent korting op onderdelen voor een eenmalige betaling van 69 euro) denkt dat de kostenstijging vooral ook zal voortvloeien uit de effecten van uitgesteld onderhoud.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding