Dat zou een effectief verbod betekenen op zowat alle huidige sport- en luxewagens. Volgens Moody-Stuart, die aan het hoofd stond van Shell van 1998 tot 2001 en tot 2005 in de raad van bestuur zat, is het een ethische plicht en de verantwoordelijkheid van de hele samenleving om gulzige wagens van de weg te halen. De autoindustrie steigert bij het idee maar Moody-Stuart is niet onder de indruk. “Zonder wettelijke verplichtingen zou de markt nooit loodvrije benzine, katalysatoren, airbags of autogordels opgeleverd hebben”, zegt hij. Hij gelooft niet in de huidige methode die mensen via zwaardere belastingen ontmoedigt om gulzige auto’s te kopen. “Het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid,” zegt hij. “We kunnen de rijken niet toelaten om zich niet aan te passen aan de noden van de maatschappij. Toen open vuren in Londen verboden werden, zeiden we ook niet dat mensen nog vuur mochten maken als ze er wat meer voor betaalden.” Ook het argument dat milieuvriendelijke technologie de prijs van auto’s de hoogte in duwt, veegt hij van tafel. “Neem nu de katalysator”, verduidelijkte hij op het BBC nieuws. “Toen die geïntroduceerd werd, zeiden de autofabrikanten dat de prijs van een auto de hoogte in zou schieten, maar dat gebeurde niet. Nu rijden we allemaal met katalysatoren, en zo hoort het ook.” Moody-Stuart zegt dat zijn lange carrière in de industrie hem geleerd heeft dat de markt met oplossingen komt als de overheid die via de wetgeving oplegt. (via Platform Schone Voertuigen)