Met Drachten erbij is nu een ‘netwerk’ van dertien aardgaspompen in Nederland. Dat stelt op zich niet veel voor maar het is een begin van de 250 die er zouden moeten komen in de komende jaren. Als Nederland aan zijn milieudoelstellingen wil voldoen, moeten er in 2020 zeshonderdduizend auto’s op aardgas rijden en daarvoor is zo’n netwerk onontbeerlijk. Albert Joordan van DHL: "Het zal niet meevallen maar we moeten met z’n allen eens minder kletsen en meer doen."  Hij heeft ‘wel wat kritiek’ op diverse partijen die allemaal van alles roepen maar heel weinig doen. "Met name ook autofabrikanten. De beschikbaarheid van aardgasauto’s is heel beperkt. Het is een soort monopolie."

Voorzitter Ton Smit van Aardgas Mobiel ziet langzaam maar zeker vooruitgang in de belangstelling voor aardgas als autobrandstof. "Vooral bij de overheden speelt het wel degelijk. De gemeente Den Haag gaat bijvoorbeeld 350 auto’s op aardgas overzetten en in Venlo gaat dat voor alle gemeentelijke auto’s gebeuren. Het gaat niet snel maar binnenkort komen er weer vier tankstations bij in Moerdijk, Roosendaal, Goes en Venlo."   Smit denkt ook aan de gezondheid van de mens. "De GGD in IJmond constateert dat veel jonge vrouwen daar longkanker krijgen terwijl ze helemaal niet roken. Het grovere fijnstof [PM10, red] is niet het probleem, dat kun je met filters afvangen. Het gaat met name om het heel fijne stof PM01, dát zorgt voor de gezondheidsproblemen. Met aardgasauto’s heb je dat probleem niet en aardgasauto’s zijn nu gewoon beschikbaar."