Ook in Nederland is na de invoering van de slurptax per 1 februari de verkoop van dit type auto drastisch teruggelopen, Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie RAI Vereniging. De afzet van modellen als Porsche Cayenne, Range Rover, Audi Q7, Volvo XC90 en verschillende Amerikaanse exemplaren kelderde. Natuurlijk moeten die cijfers wel worden afgezet tegen de run op deze voertuigen toen in het najaar bekend werd dat het kabinet zijn plannen voor extra belasting op zware (terrein)auto’s zou doorzetten. Bij sommige modellen scheelde het vele duizenden euro’s op de aanschafprijs.

Toch zijn er nog steeds mensen die zo’n auto graag willen, ook nu hij een stuk duurder is geworden. Een deel van hen is gevlucht naar BMW, schrijft Het Parool vandaag. BMW probeert zijn terreinvoertuigen al jaren zuiniger en lichter te maken dan die van de concurrentie. Arjen de Jong, directeur BMW Nederland zegt in het artikel: ‘Wij zien nu mensen in de showroom die vroeger niet over BMW peinsden’. Als illustratie hiervan meldt hij dat de nieuwe BMW X6 (vanaf 80 duizend euro) die de afgelopen week in de verkoop is gekomen, in Nederland op voorhand is uitverkocht. ‘Exacte aantallen geef ik uit concurrentieoverwegingen niet maar ga maar uit van enkele honderden voertuigen.’