De rode cijfers moeten snel zwart worden. Marcel Norbart, algemeen directeur retail Nederland, verlaat het bedrijf. Verder worden alle retailvestigingen met merken waarvan Kroymans niet ook importeur is, ondergebracht in één werkmaatschappij en apart aangestuurd. Of ze worden geruild tegen dealers van merken waarvan Kroymans wel importeur is. Of ze worden verkocht. Het gaat met name om diverse Opel-vestigingen in het zuiden van Nederland: Roermond, Arnhem, Nijmegen. "Maar het betreft ook een paar Suzuki-dealer," aldus Ivo Manders, bestuurslid en woordvoerder van Kroymans Corporation. Eind augustus valt de beslissing over de ‘andere merken’.

Afstoting andere merken

De afstoting kost de retaildivisie op jaarbasis tweehonderdvijftig miljoen euro aan omzet. "Maar het is niet zeker dat we afscheid nemen van deze groep dealers. Het kan ook zijn dat we ze als een aparte groep binnen de organisatie plaatsen. Maar mochten we toch tot verkoop overgaan, dan is het heel goed denkbaar dat we dit bedrag weer omzetten in retailaankopen."

De aangekondigde totaalomzet van Kroymans van minstens twee miljard euro over 2008 zal zeer waarschijnlijk niet worden gehaald. "Dat soort doelen heeft niet meer onze prioriteit. We willen versneld tot aansprekende rendementen komen. Dat is wat anders dan alleen werken aan omzet." Manders wil de zwarte piet niet bij de andere merken neerleggen. Zo zit er voor Opel een serie nieuwe modellen in de pijplijn waar Kroymans alle vertrouwen in heeft. Suzuki is een stabiel merk gebleken dat zich al jaren zonder bijzondere activiteiten goed weet te handhaven. Manders schrijft de tegenvallende retailresultaten ook niet alleen toe aan interne aansturing. "Het is niet een specifiek Kroymans-probleem. De retail heeft het over de hele breedte moeilijk. Veel externe factoren spelen negatief in op de resultaten. En dan hebben we ook nog merken waar overheidsmaatregelen zoals de slurptax en de snel stijgende benzineprijzen er extra inhakken."

Vertrouwen geven

Kroymans blijft een rol in de retailmarkt spelen – en een belangrijke, als het aan de Hilversummers ligt. Die keuze voor zowel import als retail is duidelijk gemaakt. Voor met name merken als Alfa, Kia, Saab en Jaguar is dat een signaal van vertrouwen. Ook de dubbele rendementen (import en retail in één hand) zijn niet te versmaden. Manders: "Nou nee, het gaat ons niet alleen om de rendementen. Natuurlijk is het gunstig om een aantal activiteiten binnen het branchekanaal helemaal in handen te hebben. Dat ontkennen we niet maar het is ook een signaal naar de fabrikanten dat we ons volledig ‘dedicated’ willen maken aan deze merken. We geven ze niet alleen ons vertrouwen maar we kunnen ook met kennis van zaken met deze partijen spreken over retail en importschap."

Fiat op wensenlijstje

De jacht op importschappen is nog steeds in volle gang. De komst van Tata is zo goed als zeker, hoewel de handtekeningen nog niet zijn gezet. Gesprekken met een grote Chinese autofabrikant zijn volgens Manders in een ‘zeer vergevorderd’ stadium. "Nee, ik kan nog geen namen noemen. En ja, ook met Great Wall Motors hebben we gesprekken." Na de inlijving van Alfa Romeo is het importschap van Fiat en Lancia niet van het wensenlijstje verdwenen. "We zouden Fiat en Lancia maar wat graag binnenhalen maar daar is nogal wat oppositie tegen. Kom daar over een jaartje nog maar eens op terug."