Meer dan zeventig Nederlanders schreven zich in voor de op vijfhonderd units gelimiteerde exclusieve 8C Competizione. Maar voor de Nederlandse markt waren slechts tien exemplaren beschikbaar. Han Akersloot, productman 8C voor Nederland, kon er niet meer los krijgen bij de fabrikant.
Tot de tien gelukkigen behoren Prins Bernhard, auto-importeur Frits Kroymans, interieurontwerper Jan des Bouvrie en Alfa-dealer Sam van Lingen. Aan hen werden de auto gegund, al liet Akersloot bij het verdelen van de auto’s een aantal criteria meewegen. Zo moest de eigenaar onder andere het merk Alfa Romeo een warm hart toedragen en een binding hebben met de producten van het Italiaanse merk. Speculanten werden uitgesloten. Akersloot vroeg de kopers de auto niet door te verkopen. "Zoiets kun je niet verplichten of afdwingen, maar ik heb het wel gevraagd," aldus Akersloot. "Het is zeer teleurstellend dat de eerste auto is doorverkocht. Dit was niet de bedoeling", zegt hij tegen De Telegraaf.
Wim Prins van het gelijknamige Alfa-dealerschap in Nunspeet is de eerste eigenaar die zijn exemplaar van de hand heeft gedaan. Met spijt, dat wel, zo laat Prins desgevraagd weten. "Wat een auto!" zegt Prins. "Aan de ene kant had ik hem nooit weg moeten doen. Aan de andere kant heeft de auto gediend waarvoor ik hem heb gekocht. We hebben ermee veel tamtam gemaakt. Het heeft veel publiciteit opgeleverd en we hebben leuke acties met klanten gedaan. De 8C is voor promotionele doeleinden aangeschaft."
De 8C Competizione staat inmiddels bij Milano in Dordrecht. Deze specialist in Italiaanse occasions van hoofdzakelijk Alfa Romeo en Maserati biedt de in Proteo-metallic gespoten coupé aan. De kilometerstand vermeldt inmiddels ruim 1.500 kilometer.
Beste redactie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prins_Bernhard
er zijn 2 prinsen Bernhard en Bernhard van Vollenhoven is degene met een (zwarte) 8C en voor zover ik de berichten heb gelezen leeft die nog.