Bij de plannen zijn politie, justitie, RDW, ANWB, RAI-vereniging, Bovag, Transport en Logistiek Nederland, verzekeraars, auto-importeurs en het ministerie van Verkeer betrokken.

Voorbeelden van maatregelen zijn een campagne om automobilisten bewust te maken van de risico’s bij het achterlaten van spullen in de auto, het verhogen van het eigen risico door verzekeraars wanneer kostbaarheden in de auto blijven liggen, lok-navigatiesystemen en lok- laptops, een veiligheidskeurmerk voor parkeerplaatsen en kluisjes in parkeergarages.

De woordvoerder van de stichting AVc berekent dat verzekeraars jaarlijks tweehonderd miljoen euro kwijt zijn aan vergoedingen voor diefstallen uit auto’s. Ongeveer een op de drie slachtoffers zou aangifte doen, waardoor het werkelijke schadebedrag volgens hem nog veel hoger ligt. Ter vergelijking: de schade door diefstal van auto’s bedraagt honderd miljoen euro per jaar.

Volgens AVc is ‘het vrijblijvende van tafel’ en hebben alle partijen zich gecommitteerd aan de doelstelling het aantal autokraken terug te dringen.

(bron: Trouw en Novum)