Na vijftien acquisities van dealerbedrijven in vijf jaar tijd staan daarom de komende tijd nog omvangrijke transacties op stapel. Want Pouw Automotive Groep, behorend tot de toptien van dealers in Nederland, wil groeien om zich te ontworstelen aan de smalle marges in de automobielsector. ‘We moeten dezelfde kant op als in Engeland waar de branche is gesaneerd en grote dealerorganisaties zijn ontstaan. Daar verdienen ze pas echt geld’, zegt Jan Pouw, oprichter en grootaandeelhouder van Pouw Automotive Groep, in Het Financieele Dagblad.

 

Hij denkt dat de autobedrijven in Nederland een soortgelijke herschikking te wachten staat als de detailhandel, waar de buurtwinkels de afgelopen decennia plaats hebben gemaakt voor de supermarkt. ‘Misschien dat de dorpsgarage nog blijft bestaan maar de middelgrote dealers die jaarlijks vijfhonderd tot duizend auto’s verkopen, hebben weinig overlevingskans.’

Pouw wordt regelmatig benaderd door kleine dealers die het niet meer kunnen bolwerken en hun bedrijf te koop aanbieden. Zijn streven is om dealervestigingen met een nagenoeg landelijke spreiding te exploiteren die elkaar onderling niet beconcurreren. Daarvoor is Nederland verdeeld in vijf regio’s. In elk van die gebieden wil de dealer twee merken aanbieden: een zogenoemd volumemerk als Peugeot en Ford en een premiummerk als BMW en Mercedes. Zijn bedrijf wijkt daarmee af van branchegenoten die diverse automerken in eenzelfde werkgebied aan de man brengen. Pouw wil vooral uitbreiding in Ford, Opel en Renault. Deze zomer nam Pouw Peugeot-dealer De Jong in Amstelveen over.

 

Met die eigenzinnige strategie trok Pouw vorig jaar de aandacht van de Amsterdamse investeerder H2 Equity Partners, die geld beheert van een aantal pensioenfondsen. Jan Pouw: ‘Zonder dat we het wisten heeft H2 ons een tijd gevolgd. Toen ze contact met ons opnamen, was ik eerst wat sceptisch. Ik stond niet te popelen om de zeggenschap over mijn onderneming met een andere partij te delen.’ H2 nam een minderheidsbelang van dertig procent.

 

De beoogde omzet van een miljard euro in 2010 is geen doel op zich. Het is een middel om de winst structureel op een hoger peil te brengen. Voorwaarde is dat de omzet voor 75 procent voortkomt uit de dealergroep, voor 20 procent uit de leasetak en voor de resterende vijf procent uit het schadeherstelbedrijf en uit financiering en verzekering. De netto winst moet groeien van vier miljoen euro in 2007 naar dertig miljoen in 2012.