Drie van de vier verkochte Golfs hebben namelijk een zakelijke koper en maar ééntje een particuliere. Dat moet veel beter kunnen, vindt Bram Leijten, de recentelijk aangetreden commercieel directeur van Volkswagen. Om te beginnen door de prijzen concurrerender te maken.

Begin deze maand verlaagde Pon voor de tweede keer in 2008 een aantal modellen. Tijdens de introductie van de nieuwe Golf op IJsland legde Leijten uit waarom. "Particulieren, maar ook kleine ondernemers, oriënteren zich heel erg op aankoopprijzen. Dat duurdere auto’s een veel hogere restwaarde hebben, is voor velen niet relevant. Zij kijken primair naar de aankoopinvestering. Als we in de particuliere markt willen groeien, zullen we met lagere prijzen moeten komen."

Volgens Leijten (afkomstig van Volkswagen Bedrijfswagens) is de particuliere markt moeilijk. "De product lifecycle is veel korter. Met een Polo of Golf kun je niet zo lang succesvol zijn als met een Caddy. Het is een totaal andere markt dan bedrijfswagens." Leijten wil dit jaar 12,5 duizend Golfs hatchbacks verkopen. Hoeveel duurder of goedkoper de Golf 6 in Nederland zal zijn, is niet bekendgemaakt. Pon houdt de prijzen tot 6 oktober onder de pet.