Het zal consequenties hebben voor de bereikbaarheid van de binnenstad. In de komende twintig jaar wil Utrecht met hulp van Rijk en regio ruim een miljard euro investeren in ‘duurzame bereikbaarheid’.

Utrecht heeft grote moeite om te voldoen aan de normen voor schone lucht. Volgens de gemeente komt dit onder meer doordat Utrecht door de bouw van vinexlocaties Leidsche Rijn en Rijnenburg sneller groeit dan andere grote steden. Het autogebruik in en om de stad neemt daardoor tot 2020 met dertig procent toe. Eerder verhoogde de gemeente de parkeertarieven en voerde een milieuzone voor vrachtwagens in maar het effect is volgens de gemeente te gering. Nu komt de gemeente met ingrijpende maatregelen.

Het college van B & W wil de stad opdelen in vier sectoren. Doorgaand autoverkeer mag niet rechtstreeks van de ene sector naar de andere, maar moet buitenom via de ringwegen. Dit wordt afgedwongen door middel van wegafsluitingen. De bevoorrading van winkels zou met ‘schone vrachtwagens’ mogelijk moeten blijven. Maar een inwoner die bijvoorbeeld van Lombok naar de Biltstraat wil rijden, hemelsbreed ongeveer vijftienhonderd meter, zal om de stad heen moeten. De binnenstad blijft wel vanuit elke sector apart met de auto bereikbaar. Rondom de stad komen drie nieuwe transferia met openbaar vervoerverbindingen.

De fiets moet het andere alternatief voor de auto zijn. Er komen meer fietspaden, de doorstroming moet verbeteren en het aantal fietsenstallingen wordt ‘fors uitgebreid’.

In april neemt de gemeenteraad een besluit over het plan. (bron: NRC Handelsblad)