Jos van den Broek is aangetreden als salesdirecteur. Hij komt van Mercedes Nederland, waar hij de afdeling Marketing leidde. Hans van Beem is directeur aftersales. Hij deed dezelfde job bij Autobinck Holding, de vorige (particuliere) importeur van het merk. Benoemd zijn verder Frank Schlager (directeur financiën, ex-Mazda Motor Europe) en Heidy Verweij (directeur P&O, afkomstig van buiten de branche). Volgende week wordt bekend gemaakt wie bij Mazda Motor Nederland eindverantwoordelijk wordt voor de marketing. Wervings- en selectiebureau Van der Wijngaart & Partners is bezig met de selectie van buitendienstmedewerkers. Vorige maand werd al wereldkundig dat Martijn ten Brink de algemeen directeur is.

De nieuwe importeursorganisatie gaat circa veertig medewerkers omvatten, van wie er 28 overkomen van Autobinck. Bij de presentatie zei het nieuwe managementteam eerder vandaag zo’n 8700 auto’s te willen verkopen in 2008. Volgend jaar moeten het er tienduizend zijn. Om die groei te bereiken, komt er een kleine prijsverlaging, met name in de 6-serie.

Het netwerk van Mazda Motor Nederland bestaat nu uit negentig partners, samen goed voor 96 outlets. In de voorbije weken heeft de fabrieksimporteur de contracten opgezegd met vijftien dealers, onder wie één van Stern. Tijdens een ontmoeting met het management hebben de dealers afgelopen vrijdag hun onvrede kenbaar gemaakt over de hoge voorraden. Hen zou zijn ondersteuning zijn toegezegd in de financiering om de voorraden op te schonen.