Kroymans heeft net als vrijwel elke andere partij op de automarkt last van de economische crisis en de zwaar tegenvallende verkopen, maar lijkt extra hard geraakt te worden doordat de merken die zij vertegenwoordigt niet de modellen biedt waar de consument om vraagt: Hummer spreekt voor zich, Saab heeft sinds de introductie van de 9-3 geen echt nieuw model meer gekregen, bij Alfa Romeo is de 159 niet uit de verf gekomen en bij Cadillac is de BLS zwaar geflopt.

Een excuus voor de sterk gedaalde verkopen bij Kia is volgens de importeur de terugval van het SUV-segment (Sportage en Sorento) en het kleine aantal beschikbare Picanto’s uit het juist populaire en snel groeiende A-segment voor de Europese markt. Kia trok in de eerste twee maanden van dit jaar 1.866 kopers in Nederland versus 4.030 klanten in dezelfde periode van 2008. Meer dan een halvering van de afzet. Op Europees niveau bleef de schade voor Kia beperkt tot een daling van 22,4 procent. Algemeen directeur Cor Baltus van Kia Nederland betreurt met name de beperkte verkrijgbaarheid van de Picanto. "Kia kiest ervoor om de binnenlandse markt volop te voorzien. Jammer voor ons, want er ontstaan natuurlijk geen wachtlijsten voor een auto uit het A-segment waarin veel keus uit verschillende merken mogelijk is. Maar over heel 2008 en tot nu toe in 2009 staan we op de vijfde plek van de meest verkopende Europese landen."

Kroymans kampt niet alleen met een zware schuldenlast (een probleem dat door het afstoten van tientallen bedrijfsonderdelen niet of nauwelijks werd opgelost), maar wordt ook bedreigd door een schadeclaim van General Motors omdat zij voortijdig met de import van Cadillac, Corvette en Hummer zou willen stoppen. Het contract loopt namelijk pas in 2011 af. Kroymans zou ook de import van Alfa Romeo op willen geven. Eigenaar Frits Kroymans liet eerder weten dat zijn onderneming sterk terug zal komen, maar het is de vraag hoe dat gerealiseerd moet worden met minder merken en een in aantallen teruggevallen Kia. Het is dan ook niet onlogisch dat de banken aan de stekker morrelen.

Directielid Ivo Manders is door Automobiel Management om een reactie gevraagd, maar was niet in staat om te reageren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding