Dat meldt Het Financieele Dagblad vandaag. Liam, dat honderdtachtig werknemers telt, leed vorig jaar een nettoverlies van anderhalf miljoen euro op een omzet van 75 miljoen. Een herstructureringsplan van directeur Piet Meeder kon dit voorjaar niet worden uitgevoerd, omdat de onderneming al door de recessie onder zijn schuldenlast was bezweken. Dinsdag werd surseance van betaling aangevraagd en verleend en donderdag volgde het faillissement.
Het autobedrijf heeft vijf dealers en twee servicepunten in Leiden, Alphen, Rijnsburg, Lisse, Haarlem, Amsterdam en Roelofarendsveen. Alle bedrijven zijn inmiddels stilgelegd. De werknemers hebben sinds maart geen salaris meer ontvangen. Dinsdag krijgen zij een ontslagbrief van de curator. Over een paar weken zal het UWV de getroffen werknemers een voorschot op hun salaris over maart en april uitkeren. Volgens curator Jop Rosenberg Polak is er contact met enkele automotive bedrijven om te praten over doorstartmogelijkheden. "Daar zitten enkele grote, gezonde bedrijven tussen." Pouw Beheer in Blaricum is er een van. Directeur Jan Pouw in het FD: "Wij willen meehelpen aan een doorstart. Daar praten we over met de curator. Mercedes past precies bij ons. Ik hoop dat Mercedes-Benz straks meewerkt."
De onderhandelingen tussen kandidaatkopers en curator verlopen heel moeizaam omdat Mercedes-Benz volgens de vakbond geen nieuwe dealer wil in deze regio en daarom alle reddingspogingen traineert. Directeur Winfried Blum van Mercedes-Benz Nederland zou niet serieus willen onderhandelen. "Mercedes wil liever geen concurrent als Stern in deze regio", stelt een betrokkene. De importeur beschikt over de distributierechten op het merk. Het heeft alle klanten van Liam per brief doorverwezen naar grote Mercedes-dealers in de regio Den Haag en Amsterdam.
Mercedes-Benz Nederland verwerpt de kritiek dat zij bewust zou aansturen op een sterfhuisconstructie. "Aperte flauwekul", ‘ zegt een woordvoerder vrijdag. "We hebben veel met de bewindvoerder, later de curator, gediscussieerd over de toekomst van Liam. We zijn praktisch elk uur met hem in contact." Hij stelt met nadruk dat Mercedes niet verantwoordelijk is voor de ondergang van Liam. "Wij zijn geen eigenaar of financier. De toekomst van het bedrijf ligt in handen van de curator." In de sector wordt gezegd dat het Mercedes heel goed zou uitkomen als Liam omvalt en niet terugkeert op de markt. Het zou de positie van de Mercedes-dealer in Den Haag, waarvan de importeur wél eigenaar is, sterk ten goede komen. Die is namelijk ernstig verzwakt door de malaise in de autobranche.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding