Het Nederlandse bedrijf stelt in zijn verslag dat als dit geld niet beschikbaar komt, de voortzetting van de onderneming in hoge mate in gevaar is. De financiering is nodig om de ontwikkeling van twee modellen te kunnen bekostigen en om tegemoet te komen aan de geldbehoefte voor de korte termijn. Het gaat hierbij om de ontwikkeling van de modellen C8 Aileron en de super-suv Peking-to-Paris.

Accountant Ernst & Young ziet bij het uitblijven van deze financiering bovendien risico’s voor de ‘impairment tests’, dat zijn test die wordne gedaan om vast te stellen of de waarde in de boekhouding nog steeds een getrouw beeld geeft van de werkelijke waarde. Spyker heeft de ontwikkelingskosten voor zijn C-en D-modellen als immateriele activa op balans staan.

Grootaandeelhouder (sinds december vorig jaar) Convers Group heeft volgens het jaarverslag aangegeven dat het voor dit jaar geld beschikbaar stelt. Maar er wordt nog wel onderhandeld over de condities waartegen dit geld dan vrijkomt. Oud-grootaandeelhouder Snoras heeft volgens het verslag bevestigd dat er geen beroep zal worden gedaan op de uitstaande leningen aan Spyker totdat het bedrijf in de gelegenheid is deze terug te betalen. Een lening met een omvang van 7,3 miljoen euro had een looptijd tot 25 maart en is verlengd tot 22 maart 2010. Snoras houdt nu alleen nog het preferente aandeel dat het in december 2007 in handen kreeg van de Stichting Prioriteit Spyker Cars.

(bron: FD.nl en Dow Jones Nieuwsdienst)