Failliete Liam had te veel vestigingen

Mercedes-dealer Liam in de Bollenstreek ging dit voorjaar failliet door een complex van factoren. Het bedrijf had een te groot netwerk van vestigingen, er waren problemen met de software, de financiële positie was uitgehold en er werd te veel huur betaald voor de bedrijfspanden. De inzakkende automarkt zorgde er tenslotte voor dat het Leidse autobedrijf begin april failliet ging.

Dat is de analyse van Het Financieele Dagblad dat het eerste curatorenverslag, dat afgelopen week is gepubliceerd, doornam. Wijze lessen dus voor (grote) dealers. Autobedrijf Stern nam Liam grotendeels over en maakt een doorstart. De schuldeisers hebben zes miljoen euro tegoed van het autobedrijf, volgens het verslag.

Liam is Mercedes-Benz-dealer voor personenwagens, bedrijfswagens en trucks. De onderneming heeft vestigingen in onder meer Leiden, Alphen aan den Rijn, Roelofarendsveen en Haarlem en zette in 2008 zo’n 75 miljoen euro om.

Volgens het verslag van curator Job Rosenberg Polak was Liam sinds 2000 vrijwel elk jaar verlieslijdend. De directie wilde het bedrijf in maart 2009 grondig reorganiseren. Zo zouden er veertig fte’s verdwijnen, de vestigingen in Rijnsburg en Lisse worden gesloten en er zou door grootaandeelhouder Rob Breur een tot anderhalf miljoen euro nieuw kapitaal in het autobedrijf worden gestoken. Maar het plan werd nooit uitgevoerd. Mercedes-Benz Nederland ging volgens de curator niet akkoord met de financiële injectie die commissaris Breur had toegezegd. De financiële problemen werden daardoor acuut en op 31 maart ging Liam in surseance.

 

Mercedes-Benz vond dat er in de Bollenstreek geen aparte plaats was voor een dealerbedrijf en wilde Liam liever splitsen en in delen verkopen aan andere dealers. De curator onderhandelde met vier partijen over een doorstart. Een grote partij viel af, omdat Mercedes- Benz deze niet als dealer wilde erkennen. De naam van deze onderneming wordt niet genoemd in het verslag, maar aangenomen mag worden dat het gaat om Pouw Beheer in Blaricum.

De nieuwe eigenaar, Stern Groep in Amsterdam, neemt vier, wellicht vijf Liam-vestigingen over. Het biedt honderd van de ruim tweehonderd werknemers een arbeidscontract aan, neemt een groot deel van de debiteurenportefeuille van een miljoen euro over en koopt de voorraad tweedehandsauto’s en betaalt daar bijna een miljoen euro voor.

De schuldeisers hebben bij de curator in totaal voor bijna zes miljoen euro aan vorderingen ingediend. Belangrijkste schuldeisers zijn het UWV, de Belastingdienst en Van Lanschot Bankiers.

Failliete Liam had te veel vestigingen - Automobielmanagement.nl

Failliete Liam had te veel vestigingen

Mercedes-dealer Liam in de Bollenstreek ging dit voorjaar failliet door een complex van factoren. Het bedrijf had een te groot netwerk van vestigingen, er waren problemen met de software, de financiële positie was uitgehold en er werd te veel huur betaald voor de bedrijfspanden. De inzakkende automarkt zorgde er tenslotte voor dat het Leidse autobedrijf begin april failliet ging.

Dat is de analyse van Het Financieele Dagblad dat het eerste curatorenverslag, dat afgelopen week is gepubliceerd, doornam. Wijze lessen dus voor (grote) dealers. Autobedrijf Stern nam Liam grotendeels over en maakt een doorstart. De schuldeisers hebben zes miljoen euro tegoed van het autobedrijf, volgens het verslag.

Liam is Mercedes-Benz-dealer voor personenwagens, bedrijfswagens en trucks. De onderneming heeft vestigingen in onder meer Leiden, Alphen aan den Rijn, Roelofarendsveen en Haarlem en zette in 2008 zo’n 75 miljoen euro om.

Volgens het verslag van curator Job Rosenberg Polak was Liam sinds 2000 vrijwel elk jaar verlieslijdend. De directie wilde het bedrijf in maart 2009 grondig reorganiseren. Zo zouden er veertig fte’s verdwijnen, de vestigingen in Rijnsburg en Lisse worden gesloten en er zou door grootaandeelhouder Rob Breur een tot anderhalf miljoen euro nieuw kapitaal in het autobedrijf worden gestoken. Maar het plan werd nooit uitgevoerd. Mercedes-Benz Nederland ging volgens de curator niet akkoord met de financiële injectie die commissaris Breur had toegezegd. De financiële problemen werden daardoor acuut en op 31 maart ging Liam in surseance.

 

Mercedes-Benz vond dat er in de Bollenstreek geen aparte plaats was voor een dealerbedrijf en wilde Liam liever splitsen en in delen verkopen aan andere dealers. De curator onderhandelde met vier partijen over een doorstart. Een grote partij viel af, omdat Mercedes- Benz deze niet als dealer wilde erkennen. De naam van deze onderneming wordt niet genoemd in het verslag, maar aangenomen mag worden dat het gaat om Pouw Beheer in Blaricum.

De nieuwe eigenaar, Stern Groep in Amsterdam, neemt vier, wellicht vijf Liam-vestigingen over. Het biedt honderd van de ruim tweehonderd werknemers een arbeidscontract aan, neemt een groot deel van de debiteurenportefeuille van een miljoen euro over en koopt de voorraad tweedehandsauto’s en betaalt daar bijna een miljoen euro voor.

De schuldeisers hebben bij de curator in totaal voor bijna zes miljoen euro aan vorderingen ingediend. Belangrijkste schuldeisers zijn het UWV, de Belastingdienst en Van Lanschot Bankiers.