Het aantal tarieven is teruggebracht van rond de 300 naar ongeveer 35. Het meest gehanteerde tarief, dat van de invoer van personenauto’s, is vijf euro lager geworden. De weging en dieselroetmeting zijn voortaan gratis.

De vereenvoudiging moet RDW-klanten meer inzicht geven in de opbouw van de kosten en zou duidelijker en overzichtelijker zijn. Het gaat onder meer om de tarieven voor invoer, toelating en ingrijpende (constructie)wijzigingen van alle gekentekende voertuigen.

De nieuwe tarieven zijn opgebouwd uit drie delen: identificatie, technische beoordeling en kentekenbewijs. De identificatie van een voertuig, belangrijk onderdeel bij eerste registratie in Nederland, kost 50 euro voor lichte voertuigen en 75 euro voor zware voertuigen (meer dan 3500 kg). De kosten voor de technische beoordeling bedragen, afhankelijk van het aantal handelingen dat verricht moet worden, 25, 50 of 75 euro. Voor weging en dieselroetmeting worden geen aparte kosten meer in rekening gebracht. Het laatste onderdeel zijn de kosten van het kentekenbewijs: 37 euro voor kentekenbewijs deel IA en 9 euro voor deel IB.

Met de invoering van de nieuwe tariefstructuur voldoet de RDW ook aan alle eisen die bij de nieuwe Europese typegoedkeuring voor bedrijfsauto’s en aanhangwagens horen. De nieuwe typegoedkeuring maakt het soms noodzakelijk op bepaalde punten alsnog een beoordeling te doen, bijvoorbeeld bij een deels typegoedgekeurde bedrijfsauto. Daarnaast bleken enkele tarieven de kosten niet te dekken. Globaal zijn de tarieven daardoor met drie procent gestegen. Overigens mag de RDW de tarieven niet hoger maken dan kostendekkend.

Klik hier voor enkele voorbeelden van de wijzigingen.