Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young onder ruim 120 autobedrijven naar de effecten van de economische crisis op de strategie van ondernemers in de autobranche. Maar liefst zeven van de tien ondervraagden ziet het ontstaan van een markt voor milieuvriendelijke auto’s als een ‘belangrijke tot zeer belangrijke kans’ voor hun onderneming. Een mogelijk verlies van merkemotie bij de klant wordt door bijna de helft als belangrijke bedreiging beschouwd.

Frans de Bruijn, partner bij Ernst & Young: "De autobranche is bezig aan een omslag. Het is duidelijk dat de wensen van de klant verschuiven. Consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in modellen met een lagere bijtelling of gunstig label en leasemaatschappijen en overheden hechten steeds meer waarde aan duurzaam inkopen." Michiel de Vries, senior manager bij Ernst & Young: "De auto-industrie is intensief bezig met het thema duurzaamheid en fabrikanten produceren steeds meer zuinige modellen. Duurzaamheid hoort ook bij het autobedrijf thuis. In de toekomst zullen autobedrijven steeds vaker moeten aantonen dat ze een duurzame bedrijfsvoering beoefenen. Uit ons onderzoek blijkt dat bijna zestig procent van de autobedrijven bezig is met het ontwikkelen van nieuwe activiteiten. De branche is op zoek naar een nieuw evenwicht en dat biedt veel kansen op het vlak van duurzaamheid."

Uit het onderzoek blijkt ook dat de situatie in de autobranche nog verre van gezond is, zo meldt E&Y. Veel bedrijven zijn vooralsnog bezig hun toekomst veilig te stellen. Bijna zeventig procent stelt dat vooral de harde prijsconcurrentie in de markt een grote bedreiging vormt. Ook ondervindt bijna de helft nog problemen met het financieren van activiteiten.

Het onderzoek geeft verder aan dat ruim zestig procent hoopt op een snelle herstructurering van de branche zodat op termijn een gezondere marktsituatie mogelijk is. Bijna de helft van de ondervraagden verwacht een afname van het aantal verkooppunten (van nieuwe personenauto’s) in de komende twaalf maanden. In het aantal aftersalespunten (werkplaatsen) zal geen verandering komen, zo stelt 67 procent. De Bruijn: "We hebben in Nederland nog steeds te maken met een zeer fijnmazig retailnetwerk. Het aantal verkopen per showroom ligt in vergelijking met het buitenland op zeer laag niveau. Voor autobedrijven is het de komende jaren van belang vaste kosten terug te dringen en tegelijk te investeren in nieuwe duurzame producten, diensten en werkwijzen."