Dat meldt De Telegraaf. En FNV Bondgenoten vindt de reorganisatie bij Spyker Cars ‘een verlies voor Nederland’. Dat meldt de bond in een persbericht. Herbert Römer, bestuurder FNV Bondgenoten: "Niet alleen verliezen 45 mensen hun werk, Nederland verliest ook de productie van een markant automerk. Natuurlijk hebben we direct een sociaal plan bedongen waardoor de werknemers in ieder geval een ontslagvergoeding meekrijgen." Tevens komt er een outplacementtraject voor de ontslagen werknemers en worden ze waar mogelijk geholpen met het vinden van ander werk. "Het zijn stuk voor stuk vakmensen", aldus Römer. "Dus het zou heel jammer zijn als hun vakkennis voor de autobranche verloren gaat."

Spyker Cars heeft 45 werknemers aangeboden mee te verhuizen naar Engeland. Römer: "We leggen dit aanbod aan onze leden voor, maar gaan ze tevens uitgebreid voorlichten over de voor- en nadelen van een verhuizing naar Engeland."

De bonden voelen zich al sinds het begin van de onderhandelingen onder druk gezet door het management om snel akkoord te gaan met een sociaal plan voor het personeel dat straks op straat komt te staan.

Ondertussen blijkt dat de directie van Spyker al maanden met het idee rondliep om via een grote reorganisatie winstgevendheid weer in zicht te brengen.

Vorige week woensdag hoorden bondsbestuurders van FNV en CNV tijdens een bijeenkomst in Utrecht voor het eerst van de heftige herstructureringen. Financieel topman Hans Go (bijgestaan door de personeelsmanager en een jurist) legde daar de vergevorderde ideeën voor overheveling van de productie naar leverancier CPP in het Britse Coventry op tafel. Toen werd al duidelijk dat de bedachte herstructureringen tientallen banen zouden kosten. Go liet er geen misverstand over bestaan dat de bonden konden meedenken met een sociaal plan, mits ze bereid waren om snel te schakelen. De snel verslechterde financiële situatie van Spyker zou volgens de bestuurder reden zijn voor de oproep tot haastige besluitvorming.

Topman Victor Muller wilde van de week niet melden hoeveel bolides Spyker heeft gebouwd in het afgelopen kwartaal. Volgens ingewijden wordt er nog wel wat aan auto’s gesleuteld bij het bedrijf uit Zeewolde, maar de daadwerkelijke productie van luxe sportwagens zou momenteel zo laag liggen dat de ‘levensvatbaarheid’ van Spyker ‘absoluut niet zeker’ zou zijn. Het personeel kreeg naar verluidt van Muller te horen dat contacten met de pers verboden zijn, vanwege een geheimhoudingsverklaring in alle contracten. Het lukte de Telegraaf vrijdag niet om iemand van de ondernemingsraad te spreken, want die heeft Spyker (ondanks een wettelijke verplichting) niet. De vakbonden gaan vandaag, maandag, met hun achterban om de tafel.