Volgens de bonden CNV en FNV kan het opleidingsfonds van de mobiliteitsbranche niet voortbestaan als er geen cao wordt ondertekend. ‘Zonder cao is er geen vehikel meer voor OOMT. Wat ons betreft kijken we bij de volgende bestuursvergadering op 8 februari hoe OOMT afgebroken kan worden’, zegt Jan Berghuis van FNV Bondgenoten vandaag in Het Financieele Dagblad. OOMT is een gezamenlijk initiatief van de bonden en werkgeversorganisatie Bovag. De laatste vindt het wat te voorbarig om te spreken van opheffing. ‘Ik zie geen reden waarom OOMT niet kan doorgaan. We hebben nog voor een jaar heffing in reserve, zo’n twaalf à dertien miljoen euro’, zegt Jos Kleiboer. Hij is Bovag-bestuurslid van OOMT.

De bedrijfstakheffing, waarmee OOMT gefinancierd wordt, berust op afspraken tussen de bonden en Bovag, vastgelegd in de cao. Nu de vorige cao verlopen is en een nieuwe op zich laat wachten, is er geen grondslag meer om heffingen te doen en komt er geen geld meer binnen bij OOMT. De bonden grijpen dit aan om Bovag onder druk te zetten. ‘Er is een cao nodig om OOMT in stand te houden’, aldus bestuurslid van OOMT namens de CNV, Marco Hietkamp. ‘Het is een misvatting te denken dat alles gewoon doorgaat als je een akkoord niet tekent.’ OOMT is opgericht in 1984 en heeft twaalfduizend aangesloten bedrijven met ruim 97 duizend werknemers.

Bovag weigerde in december de cao voor de metaal en technische bedrijfstakken te ondertekenen omdat de branchevereniging zich onder meer niet kon vinden in de eis dat werknemers in 2010 drieënhalve extra vrije dag zouden krijgen, ter compensatie voor het feit dat ze geen structurele loonsverhoging zouden ontvangen in 2010. Bovag wil dat ondernemers die drieënhalve dag niet per se vrij hoeven te geven, maar ook kunnen gebruiken voor verplichte scholing.

Inmiddels heeft Bovag de vakbonden uitgenodigd te gaan praten over een nieuwe, eigen cao. Maar de bonden zien liever dat de Bovag alsnog instemt met de cao voor de metaal en techniek.