TNO bootste daartoe een spits na. Honderd vrijwilligers rijden de hele middag over een afgesloten A270 om een nieuwe manier van filebestrijding te testen. De automobilisten op de linkerbaan rijden zoals gebruikelijk. Maar de auto’s op de rechterbaan hebben een file-tomtom. Hun apparaat kijkt tot vier auto’s vooruit en registreert of er daar wordt geremd of juist opgetrokken. Gaan ze iets verderop in de file harder rijden, dan roept het apparaat: ‘gas, gas!’, net zolang tot de automobilist genoeg heeft versneld. Remmen ze verderop af, dan krijgt de automobilist ‘rem, rem, rem’, te horen. Net zolang tot hij langzaam genoeg rijdt.

Als een derde van de auto’s zo’n kastje heeft, moet dit de rijsnelheid in de file al een stuk gelijkmatiger maken. Sommige files zouden er zelfs door verdwijnen, meent TNO. In ongeveer een kwart van de files is sprake van een voor de gemiddelde weggebruiker onduidelijke oorzaak. Meestal ontstaan de files door plotseling remmen waarna het verkeer door een harmonica-effect stagneert.

‘We weten al dat het werkt’, zegt Nico Zornig, programmaleider coöperatief rijden bij TNO, in Het Financieele Dagblad. ‘We hebben het alleen nog nooit zo groot en met zo veel verschillende auto’s getest.’ Volgens hem zou het kastje maximaal 200 euro moeten kosten en kan het systeem jaarlijks een half miljard euro aan economische schade door files voorkomen. De proefresultaten komen in maart.

 

bron: Het Financieele Dagblad en Omroep Brabant

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding