Per 1 januari 2009 en 2010 is de bpm telkens met vijf procent verlaagd en de wegenbelasting met eenzelfde percentage verhoogd, ten dienste van de invoering van de invoering van de kilometerheffing. Het is de bedoeling dat die omzetting in hetzelfde tempo tot en met 2013 wordt voortgezet. "De omzetting gaat gewoon door", zo bevestigde een woordvoerder van het ministerie van Financiën gisteren tegenover Het Financieele Dagblad.
De omzetting in jaarlijkse stappen tot en met 2013 is opgenomen in het Belastingplan 2009. Van 2014 tot en met 2019 moet de bpm dan in zes stappen vervolgens tot een nulniveau worden gereduceerd, aldus het belastingplan. De ANWB verklaart zich nu tegenstander van een verdere omzetting. "Met die omzetting moet nu niet worden doorgegaan, nu de invoering van de kilometerheffing is stopgezet", zegt ANWB-directeur Guido van Woerkom.

Eergisteren liet demissionair minister Camiel Eurlings in een brief aan de Tweede Kamer weten de verdere voorbereidingen op de introductie van de beprijzing te stoppen en zelfs het projectteam af te bouwen. "Verdere omzetting is nu even verleden tijd, zeker nu ook het CDA duidelijk heeft aangegeven dat het verder niets wil met kilometerbeprijzing, waarschijnlijk ook niet in een volgende kabinetsperiode", zegt Van Woerkom.
Omzetting van bpm in wegenbelasting had als doel om als regering één knop te hebben waarmee uiteindelijk in één handeling kon worden overgeschakeld op kilometerbeprijzing. Een kilometertarief is een gebruiksbelasting, wegenbelasting een bezitstaks.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding