‘Autoverhuurmarkt moet roer drastisch omgooien’

De directeur van Holidaycars.com, Robbert Jan Meerpoel, roept de autoverhuurbranche het roer drastisch om te gooien.

De (internationale) online bemiddelaar voorziet al deze zomer een enorme schaarste aan huurauto’s ontstaan met forse prijsstijgingen als gevolg. Prijsstijgingen die de consument niet zal pikken.

De kredietcrisis en de recessie heeft het bedrijfsmodel van menig autoverhuurder danig in de war geschopt. In het verleden was een autoverhuurder min of meer verzekerd van een gestage toestroom van nieuwe auto’s geleverd door fabrikanten en importeurs – auto’s voorzien van een terugkoopgarantie waardoor er ook nog eens nauwelijks risico bestond op bijvoorbeeld tegenvallende restwaardes. De afschrijving van het eerste jaar van de auto’s werden daarbij bijna volledig gecompenseerd door dealerkortingen en zogenaamde rental ondersteuning. Bovendien was er een volledige fabrieksgarantie, dus geen onderhoudskosten voor de autoverhuurder.

Al die voordelen, inclusief de terugkoopgaranties, bestaan inmiddels niet meer. "Autoverhuurders moeten nu zelf hun park gaan inkopen en het risico dragen. Dat is natuurlijk een heel andere tak van sport. Het heeft ertoe geleid dat het autoverhuurpark in Spanje vorig jaar is gekrompen met 35 %, in de VS met 15 %. Dit jaar verwachten ook dergelijke dramatische cijfers", aldus Meerpoel.

Die krapte heeft op veel plaatsen gezorgd voor forse kostenstijging. Wie nu in Barcelona voor de paasdagen nog een auto wil huren (mocht dat nog lukken), is al snel 500 euro kwijt voor een week. Het tarief van voor de crisis bedroeg hooguit 150 euro. "Het zijn prijsstijgingen die de consument uiteindelijk niet pikt", zegt Meerpoel.

Autoverhuurbedrijven die bij de banken aankloppen, om dit financiële gat te dichten door middel van leningen, zien doorgaans hun verzoek geweigerd. De autoverhuurbranche kan nu nauwelijks financiële armslag creëren om nieuwe auto’s aan te schaffen. Bedrijven die hierin toch slagen, merken bovendien dat zij veel moeilijker aan nieuwe exemplaren kunnen komen. Autofabrikanten hebben hun productie sterk verlaagd. Vorig jaar zijn er volgens Meerpoel 20 % minder auto’s gefabriceerd. Dat zorgde afgelopen zomer al voor een grote tekorten in landen rondom de Middellandse Zee.

Een terugkeer naar het comfortabele model van voor de crisis, ziet Meerpoel niet gebeuren. De autoverhuurders – waar een bemiddelaar als Holidaycars.com van afhankelijk is – moeten hun model daarom drastische omgooien. Meerpoel pleit bijvoorbeeld in het opsplitsen van de vloot in segmenten, verdeeld over de diverse distributiekanalen die autoverhuurders tot hun beschikking hebben.

Bovendien pleit hij voor het low-costmodel uit de luchtvaart, ofwel het ‘Easyjetmodel’. Een uniform wagenpark waarbij de tarieven variëren afhankelijk van tijd en doelgroep. Meerpoel: "Margeoptimalisatie en een hoge bezettingsgraad. Daar moet het om draaien."
Lees meer over de achtergronden van de in crisis verkerende autoverhuurmarkt in de volgende AM.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Van crisis in de verhuurmarkt is gelukkig geen sprake. Holiday cars adviseert wat al jaren gaande is. Segmenteren is dagelijks werk. Brokers hebben belang bij ‘rockbottom’tarieven om de eigen marge veilig te stellen. Dit business model past niet overal meer. Autoverhuurbedrijven maken de eigen keuzes en in veel gevallen treden ze op als hun eigen broker. Kortom, prima advies van Holiday Cars maar een ieder volgt zijn/haar eigen pad in het voordeel van de eigen markten en klanten.

Geplaatst door: Henk van den Helder op
‘Autoverhuurmarkt moet roer drastisch omgooien’ - Automobielmanagement.nl

‘Autoverhuurmarkt moet roer drastisch omgooien’

De directeur van Holidaycars.com, Robbert Jan Meerpoel, roept de autoverhuurbranche het roer drastisch om te gooien.

De (internationale) online bemiddelaar voorziet al deze zomer een enorme schaarste aan huurauto’s ontstaan met forse prijsstijgingen als gevolg. Prijsstijgingen die de consument niet zal pikken.

De kredietcrisis en de recessie heeft het bedrijfsmodel van menig autoverhuurder danig in de war geschopt. In het verleden was een autoverhuurder min of meer verzekerd van een gestage toestroom van nieuwe auto’s geleverd door fabrikanten en importeurs – auto’s voorzien van een terugkoopgarantie waardoor er ook nog eens nauwelijks risico bestond op bijvoorbeeld tegenvallende restwaardes. De afschrijving van het eerste jaar van de auto’s werden daarbij bijna volledig gecompenseerd door dealerkortingen en zogenaamde rental ondersteuning. Bovendien was er een volledige fabrieksgarantie, dus geen onderhoudskosten voor de autoverhuurder.

Al die voordelen, inclusief de terugkoopgaranties, bestaan inmiddels niet meer. "Autoverhuurders moeten nu zelf hun park gaan inkopen en het risico dragen. Dat is natuurlijk een heel andere tak van sport. Het heeft ertoe geleid dat het autoverhuurpark in Spanje vorig jaar is gekrompen met 35 %, in de VS met 15 %. Dit jaar verwachten ook dergelijke dramatische cijfers", aldus Meerpoel.

Die krapte heeft op veel plaatsen gezorgd voor forse kostenstijging. Wie nu in Barcelona voor de paasdagen nog een auto wil huren (mocht dat nog lukken), is al snel 500 euro kwijt voor een week. Het tarief van voor de crisis bedroeg hooguit 150 euro. "Het zijn prijsstijgingen die de consument uiteindelijk niet pikt", zegt Meerpoel.

Autoverhuurbedrijven die bij de banken aankloppen, om dit financiële gat te dichten door middel van leningen, zien doorgaans hun verzoek geweigerd. De autoverhuurbranche kan nu nauwelijks financiële armslag creëren om nieuwe auto’s aan te schaffen. Bedrijven die hierin toch slagen, merken bovendien dat zij veel moeilijker aan nieuwe exemplaren kunnen komen. Autofabrikanten hebben hun productie sterk verlaagd. Vorig jaar zijn er volgens Meerpoel 20 % minder auto’s gefabriceerd. Dat zorgde afgelopen zomer al voor een grote tekorten in landen rondom de Middellandse Zee.

Een terugkeer naar het comfortabele model van voor de crisis, ziet Meerpoel niet gebeuren. De autoverhuurders – waar een bemiddelaar als Holidaycars.com van afhankelijk is – moeten hun model daarom drastische omgooien. Meerpoel pleit bijvoorbeeld in het opsplitsen van de vloot in segmenten, verdeeld over de diverse distributiekanalen die autoverhuurders tot hun beschikking hebben.

Bovendien pleit hij voor het low-costmodel uit de luchtvaart, ofwel het ‘Easyjetmodel’. Een uniform wagenpark waarbij de tarieven variëren afhankelijk van tijd en doelgroep. Meerpoel: "Margeoptimalisatie en een hoge bezettingsgraad. Daar moet het om draaien."
Lees meer over de achtergronden van de in crisis verkerende autoverhuurmarkt in de volgende AM.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Van crisis in de verhuurmarkt is gelukkig geen sprake. Holiday cars adviseert wat al jaren gaande is. Segmenteren is dagelijks werk. Brokers hebben belang bij ‘rockbottom’tarieven om de eigen marge veilig te stellen. Dit business model past niet overal meer. Autoverhuurbedrijven maken de eigen keuzes en in veel gevallen treden ze op als hun eigen broker. Kortom, prima advies van Holiday Cars maar een ieder volgt zijn/haar eigen pad in het voordeel van de eigen markten en klanten.

Geplaatst door: Henk van den Helder op