Door: Peter Brouwer, hoofdredacteur AM

Eerlijk gezegd heb ik er nog geen positief geluid over gehoord. Ook ik heb er vanaf de eerste presentatie behoorlijk op afgegeven. Het onderzoek, en met name de conclusies, werd in eerste instantie als het verlossende woord van de brancheorganisatie voor zijn in zwaar weer  verkerende achterban gebracht. Inmiddels zijn we op bezoek geweest bij de mannen van de Bovag Autodealers en hebben om (veel) tekst en uitleg gevraagd. Het werd een pittig gesprek waar in ieder geval veel van de stelligheid waarmee het toekomstscenario werd geschetst wat is afgezwakt.

Wanneer het rapport als een discussiestuk was gebracht had het ongetwijfeld een betere ontvangst gekregen. Inmiddels kan ik er niet anders tegenaan kijken dan als een discussiestuk. Zeker bij gebrek aan betere toekomstscenario’s  bij andere in de branche werkzame partijen is dit een mooie aanzet vanuit de autoretailhoek. En wanneer het een studie zou zijn geweest van enkele studenten die de automarkt als een onbeschreven blad mochten inkleuren zou het zelfs de handen op elkaar hebben gekregen. Misschien wel bij elke partij waarmee de keten is gevuld.

Maar we hebben het niet over een onbeschreven blad. We hebben het hier over een branche die al honderd jaar diep is genesteld in de hele maatschappij. Dat is een gegeven waar je rekening mee dient te houden als je gaat sleutelen aan zo’n markt. En dat er gesleuteld moet worden is een feit, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar de hele zaak op de kop zetten door bijvoorbeeld de gemiddelde merkdealer alleen nog aan het sleutelen te zetten, is misschien wel een verantwoorde keuze maar houdt weinig rekening met de realiteit en de emoties. Dat de markt bovendien al bevolkt wordt door ruim drieduizend onafhankelijke sleutelaars – die hier erg goed in zijn en steeds meer middelen krijgen en een plaats hebben verworven – staat als een paal boven water.

Ik zie het rapport als een aftrap voor een veel bredere discussie in de markt en niet als ‘de weg die wij moeten gaan’. De echte ondernemer weet dat er geen zekerheden of garanties bestaan. Want, zoals Bovag-coryfee Hans Bresser het zegt: ‘ook goed ondernemerschap is geen garantie om te overleven.’

Reageren op deze column? Klik onderstaand op de knop "Voeg reactie toe"