Door: Erwin Wijman 

Een betere vraag is: zou rekeningrijden de filedruk verminderen? Recent onderzoek van vier universiteiten zegt van wel. Vijftien procent van de automobilisten mijdt de spits als ze meer moeten betalen. Maar het blijft boetes uitdelen.

Er zijn meer structurele oplossingen. TNO-onderzoekers hameren er al jaren op om het wegennetwerk robuuster te maken voor een betere doorstroming van het verkeer. Snelwegen worden namelijk te veel gebruikt door regionaal verkeer doordat het regionale verkeer geen andere keus heeft. Tussen Den Haag en Rotterdam bijvoorbeeld ligt alleen een snelweg en geen enkele secundaire weg. Dat is niet erg robuust: de eerste de beste opstopping door een ongeval leidt tot een file.

Bovendien worden veel korte files veroorzaakt door het in- en uitvoegen van dat regionale verkeer. Als die auto’s gewoon regionale wegen kunnen nemen, wordt het er op de snelweg ook nog een stuk veiliger op. Daarnaast kan de doorstroom op de snelweg verbeterd worden door slimme coöperatieve systemen. Veel files worden veroorzaakt door iemand die plotseling remt. Als auto’s onderling met elkaar kunnen ‘praten’ kunnen ze ook aan elkaar doorgeven wanneer ze gaan remmen. Een beetje Mercedes of Volvo heeft al een adaptieve cruise control aan boord.

En dan is een goede vraag waarom de files eigenlijk nieuws zijn. Antwoord: omdat de mensen die het nieuws bepalen in de file staan. Oftewel: het fileprobleem wordt zwaar overschat. Michel van Hulten, oud-staatssecretaris voor verkeer in het kabinet-Den Uyl, rekent in NRC Handelsblad voor dat hoogstens 225 duizend auto’s per dag in een file staan. Zeg 350 duizend personen. Bovendien duurt voor velen de file korter dan een kwartier. Maar het zijn vrijwel alleen de ‘machtigen’ die in de file staan: kamerleden, ministers, gedeputeerden, burgemeesters, directeuren van bedrijven en publieke en private organisaties, ondernemers, adviseurs. Kilometerbeprijzing is dus niet eens eerlijk. De veelrijders laten hun bedrijf of organisatie betalen en gaan meer rijden, want de weg wordt leger. En het sociaal-recreatief verkeer betaalt het gelag. Ook de ritjes naar een zieke tante. Dat daalt met 29 procent. ‘Dat tast het maatschappelijk belang van mobiliteit aan’, vindt Van Hulten.

En de omzet in uw werkplaats.

Reageren op deze column? Klik onderstaand op de knop "Voeg reactie toe" 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding