Het Roemeens/Franse automerk is de prijsbreker voor moederbedrijf Renault. In Nederland overtreft de vraag zelfs het aanbod. Productmanager Dacia Mark Horsten ziet de komst van het nieuwe model Duster als het laatste zetje om het merk voor 2010 op te stuwen naar een nog grotere volume en een marktaandeel van 2,5 procent.

Vorig jaar haalde Dacia met 4.780 stuks 1,2 procent marktaandeel in Nederland. In 2010 moet de teller op zesduizend stuks uitkomen, waarvan tweeduizend Dusters. "Het principe van Dacia – ‘simpel, betrouwbaar en betaalbaar’ – past precies in de huidige tijdgeest en sluit uitstekend aan op de nuchtere Nederlandse mentaliteit", redeneert Horsten.

De productmanager ziet de Duster ook als de entreekaart voor de zakelijke markt. "Tot nu toe gaat slechts een fractie van onze auto’s naar de zakelijke markt, maar de Duster is een auto waarmee we zeker dertig procent zakelijke rijders mee denken te trekken. Met de Duster heb je weliswaar de volledige bijtelling, maar met een compleet aangeklede auto tot en met leer beklede stoelen kom je niet boven de twintigduizend euro en rijd je in een auto die qua grootte vergelijkbaar is met een Tucson of Sportage."