AM-Weekendcolumn: Bevrijdingsdag op 1 juni

Afgelopen 1 juni gingen de nieuwe Europese mededingingsregels in.

Door: Peter Brouwer, hoofdredacteur AM

Feest in de branche:  The Alwaysbemobile company riep1 juni zelfs uit tot Liberation Day en onderstreept de feestdag met taart die bij ons op de redactie werd afgeleverd. Ach, een taart is nooit weg natuurlijk en aangezien er alleen mannen bij ons op de redactie werken komt de traktatie ook wel op.

Luc van Bussel en de zijnen geloven heilig in de vrijheid van keuze die de consumenten krijgen. Of ze er ook volledig gebruik van gaan maken is nog de vraag. In de praktijk blijkt dat lang niet iedere consument blij is met een open markt. Altijd maar keuzes maken op heel veel gebieden – energie, verzekeringen, internet, telefoon – is lang niet aan iedereen besteed. Maar duidelijk is dat de technische data vrij moeten zijn en dat de garantie niet vervalt wanneer er buiten de merkdealer om aan onderhoud wordt gedaan.

De nieuwe Europese mededingingsregels zijn de ‘oude’ Monti-regels waar al jaren over gesteggeld wordt. Het is een item waar de branche zich al jaren op voorbereid en waar enkele experts zelfs hun beroep van hebben gemaakt. Deze specialisten voeren de toon in de discussie die nog steeds heftig is maar de materie is en blijft ingewikkeld. De specialist van Nederland, mr. Caspar Rutten start in het volgende nummer van AM (nr. 11) met een serie waarin hij probeeert de gevolgen voor de branche in heldere taal uiteen te zetten.

De werkplaatsinrichters hebben een paar pittige jaren achter de rug. De nieuwbouw stagneert al enkele jaren en het volzetten van autowerkplaatsen met ‘funkelnagelneue’ equipment is de laatste jaren een zeldzame aangelegenheid geworden. Het is een kwestie geweest van de tering naar de nering zetten. Niet iedereen heeft de schifting doorstaan. Zo hebben ook gespecialiseerde architectenbureaus een veer moeten laten en zelfs de deuren gesloten.

Net als bij de autoverkopen zie je dat de uitgestelde aankopen bij de garageuitrusting langzaam maar zeker loskomen. Ook langlopende servicecontracten zijn een juiste invulling voor de afgelopen tijd gebleken. Zowel voor de klant als de leverancier is het een dienst gebleken die geweldig aansloot op de behoefte van het moment.

Het is duidelijk dat de aftersalesontwikkelingen in een hogere versnelling zijn gezet.

Reageren op deze column? Klik onderstaand op de knop "Voeg reactie toe" 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

AM-Weekendcolumn: Bevrijdingsdag op 1 juni - Automobielmanagement.nl

AM-Weekendcolumn: Bevrijdingsdag op 1 juni

Afgelopen 1 juni gingen de nieuwe Europese mededingingsregels in.

Door: Peter Brouwer, hoofdredacteur AM

Feest in de branche:  The Alwaysbemobile company riep1 juni zelfs uit tot Liberation Day en onderstreept de feestdag met taart die bij ons op de redactie werd afgeleverd. Ach, een taart is nooit weg natuurlijk en aangezien er alleen mannen bij ons op de redactie werken komt de traktatie ook wel op.

Luc van Bussel en de zijnen geloven heilig in de vrijheid van keuze die de consumenten krijgen. Of ze er ook volledig gebruik van gaan maken is nog de vraag. In de praktijk blijkt dat lang niet iedere consument blij is met een open markt. Altijd maar keuzes maken op heel veel gebieden – energie, verzekeringen, internet, telefoon – is lang niet aan iedereen besteed. Maar duidelijk is dat de technische data vrij moeten zijn en dat de garantie niet vervalt wanneer er buiten de merkdealer om aan onderhoud wordt gedaan.

De nieuwe Europese mededingingsregels zijn de ‘oude’ Monti-regels waar al jaren over gesteggeld wordt. Het is een item waar de branche zich al jaren op voorbereid en waar enkele experts zelfs hun beroep van hebben gemaakt. Deze specialisten voeren de toon in de discussie die nog steeds heftig is maar de materie is en blijft ingewikkeld. De specialist van Nederland, mr. Caspar Rutten start in het volgende nummer van AM (nr. 11) met een serie waarin hij probeeert de gevolgen voor de branche in heldere taal uiteen te zetten.

De werkplaatsinrichters hebben een paar pittige jaren achter de rug. De nieuwbouw stagneert al enkele jaren en het volzetten van autowerkplaatsen met ‘funkelnagelneue’ equipment is de laatste jaren een zeldzame aangelegenheid geworden. Het is een kwestie geweest van de tering naar de nering zetten. Niet iedereen heeft de schifting doorstaan. Zo hebben ook gespecialiseerde architectenbureaus een veer moeten laten en zelfs de deuren gesloten.

Net als bij de autoverkopen zie je dat de uitgestelde aankopen bij de garageuitrusting langzaam maar zeker loskomen. Ook langlopende servicecontracten zijn een juiste invulling voor de afgelopen tijd gebleken. Zowel voor de klant als de leverancier is het een dienst gebleken die geweldig aansloot op de behoefte van het moment.

Het is duidelijk dat de aftersalesontwikkelingen in een hogere versnelling zijn gezet.

Reageren op deze column? Klik onderstaand op de knop "Voeg reactie toe" 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding