Bonussen zorgen voor verkoopexplosie in juni

De verkoop van nieuwe auto’s is in juni met 42 procent toegenomen vergeleken met dezelfde maand in 2009; 50.917 tegenover 35.841.

De explosief gestegen juniverkopen sluiten een eerste halfjaar af waarin de autoverkopen aan een krachtig herstel bezig zijn. Na zes maanden zijn dit jaar 270.321 nieuwe auto’s geregistreerd tegenover 221.593 in H1 van 2009; een toename van 22 procent. Dit blijkt uit voorlopige RDC-cijfers.

Op de laatste dag van de maand – 30 juni – werden nog negen duizend auto’s op naam gezet. Het zijn met name de Franse merken die het dit jaar aanzienlijk beter doen. Peugeot (dat mede dankzij de grote ‘Een goed verhaal’ actie in juni het bestverkochte merk was) plust 28 procent, Renault en Citroën doen het respectievelijk 65 en 24 procent beter. Ook Opel (+41%) en Fiat (45%) behoren in het eerste halfjaar tot de grootste winnaars. Volkswagen blijft niettemin marktleider, gevolgd door Ford en Toyota.

De verkoopontwikkeling is voor marktanalist Aumacon aanleiding om de prognose voor 2010 in opwaartse zin aan te passen. Aumacon gaat nu uit van een totaalmarkt van 450 duizend auto’s, maar tekent wel aan dat de consument door tal van belasting- en kostenprikkels ‘vlucht’ in de aanschaf van kleine auto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

9.000 Registraties op de laatste dag van de maand geven de zogenaamde verkoopexplosie een vertekend beeld. Deze auto’s komen bij de dealers te staan met een geregistreerd kenteken op juni. De dealers zullen proberen dus als eerste dit soort auto’s te verkopen om ook de bank weer tevreden te stellen. Al met al geven de cijfers een vertekend beeld van de werkelijke situatie. De importeurs blijven op een dergelijke werkwijze hun dealers maar volstoppen en schuiven daadwerkelijke verkopen voor zich uit. De geregistreerde auto’s worden beloond met enkele honderden euro’s extra, maar als dit soort wagens een paar maanden onverkocht blijven staan wordt het moeilijker verkopen want de klant wil een vers afgegeven kenteken. Daarmee is het voordeel van de dealers direct geëlimineerd. Al met al een verschuiving van resultaten over de maand juni en geen reëel beeld van de huidige markt.

Geplaatst door: Hans van Vliet op

Is het die dekselse importeurs toch weer gelukt om binnen een jaar na de crisis de dealers weer helemaal tot de nek toe te vullen. Hebben de dealers dan helemaal niets geleerd van het verleden? Ik schat in dat er ook mooie financieringen zijn afgesloten van zeker wel drie maanden rentevrij. Daarna zullen ze wel erg duur worden. Dealers die dan nog van dit soort auto’s hebben staan, moeten zich dan echt zorgen gaan maken en niet gaan lopen zeuren en klagen hoe het zo heeft kunnen lopen.

Geplaatst door: Mark Horsten op

De dealers die hier aan meewerken hebben in de afgelopen jaren niets geleerd. De importeur heeft de macht en is de baas in huis. Jammer. Een hecht dealer genootschap met lef zal mijn gedachte moeten optreden tegen dit soort praktijken en de geregistreerde aantallen zullen naar het publiek moeten worden geschoond van de niet reële tenaamstellingen. Beseffen de importeurs niet dat zij spelen met vuur of willen zij op een goedkope manier af van overtollige dealers?

Geplaatst door: W.Jollen op
Bonussen zorgen voor verkoopexplosie in juni - Automobielmanagement.nl

Bonussen zorgen voor verkoopexplosie in juni

De verkoop van nieuwe auto’s is in juni met 42 procent toegenomen vergeleken met dezelfde maand in 2009; 50.917 tegenover 35.841.

De explosief gestegen juniverkopen sluiten een eerste halfjaar af waarin de autoverkopen aan een krachtig herstel bezig zijn. Na zes maanden zijn dit jaar 270.321 nieuwe auto’s geregistreerd tegenover 221.593 in H1 van 2009; een toename van 22 procent. Dit blijkt uit voorlopige RDC-cijfers.

Op de laatste dag van de maand – 30 juni – werden nog negen duizend auto’s op naam gezet. Het zijn met name de Franse merken die het dit jaar aanzienlijk beter doen. Peugeot (dat mede dankzij de grote ‘Een goed verhaal’ actie in juni het bestverkochte merk was) plust 28 procent, Renault en Citroën doen het respectievelijk 65 en 24 procent beter. Ook Opel (+41%) en Fiat (45%) behoren in het eerste halfjaar tot de grootste winnaars. Volkswagen blijft niettemin marktleider, gevolgd door Ford en Toyota.

De verkoopontwikkeling is voor marktanalist Aumacon aanleiding om de prognose voor 2010 in opwaartse zin aan te passen. Aumacon gaat nu uit van een totaalmarkt van 450 duizend auto’s, maar tekent wel aan dat de consument door tal van belasting- en kostenprikkels ‘vlucht’ in de aanschaf van kleine auto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

9.000 Registraties op de laatste dag van de maand geven de zogenaamde verkoopexplosie een vertekend beeld. Deze auto’s komen bij de dealers te staan met een geregistreerd kenteken op juni. De dealers zullen proberen dus als eerste dit soort auto’s te verkopen om ook de bank weer tevreden te stellen. Al met al geven de cijfers een vertekend beeld van de werkelijke situatie. De importeurs blijven op een dergelijke werkwijze hun dealers maar volstoppen en schuiven daadwerkelijke verkopen voor zich uit. De geregistreerde auto’s worden beloond met enkele honderden euro’s extra, maar als dit soort wagens een paar maanden onverkocht blijven staan wordt het moeilijker verkopen want de klant wil een vers afgegeven kenteken. Daarmee is het voordeel van de dealers direct geëlimineerd. Al met al een verschuiving van resultaten over de maand juni en geen reëel beeld van de huidige markt.

Geplaatst door: Hans van Vliet op

Is het die dekselse importeurs toch weer gelukt om binnen een jaar na de crisis de dealers weer helemaal tot de nek toe te vullen. Hebben de dealers dan helemaal niets geleerd van het verleden? Ik schat in dat er ook mooie financieringen zijn afgesloten van zeker wel drie maanden rentevrij. Daarna zullen ze wel erg duur worden. Dealers die dan nog van dit soort auto’s hebben staan, moeten zich dan echt zorgen gaan maken en niet gaan lopen zeuren en klagen hoe het zo heeft kunnen lopen.

Geplaatst door: Mark Horsten op

De dealers die hier aan meewerken hebben in de afgelopen jaren niets geleerd. De importeur heeft de macht en is de baas in huis. Jammer. Een hecht dealer genootschap met lef zal mijn gedachte moeten optreden tegen dit soort praktijken en de geregistreerde aantallen zullen naar het publiek moeten worden geschoond van de niet reële tenaamstellingen. Beseffen de importeurs niet dat zij spelen met vuur of willen zij op een goedkope manier af van overtollige dealers?

Geplaatst door: W.Jollen op