De explosief gestegen juniverkopen sluiten een eerste halfjaar af waarin de autoverkopen aan een krachtig herstel bezig zijn. Na zes maanden zijn dit jaar 270.321 nieuwe auto’s geregistreerd tegenover 221.593 in H1 van 2009; een toename van 22 procent. Dit blijkt uit voorlopige RDC-cijfers.

Op de laatste dag van de maand – 30 juni – werden nog negen duizend auto’s op naam gezet. Het zijn met name de Franse merken die het dit jaar aanzienlijk beter doen. Peugeot (dat mede dankzij de grote ‘Een goed verhaal’ actie in juni het bestverkochte merk was) plust 28 procent, Renault en Citroën doen het respectievelijk 65 en 24 procent beter. Ook Opel (+41%) en Fiat (45%) behoren in het eerste halfjaar tot de grootste winnaars. Volkswagen blijft niettemin marktleider, gevolgd door Ford en Toyota.

De verkoopontwikkeling is voor marktanalist Aumacon aanleiding om de prognose voor 2010 in opwaartse zin aan te passen. Aumacon gaat nu uit van een totaalmarkt van 450 duizend auto’s, maar tekent wel aan dat de consument door tal van belasting- en kostenprikkels ‘vlucht’ in de aanschaf van kleine auto’s