Muller verkocht 459.000 aandelen Spyker. Hij kreeg daarnaast 459.000 aandelenopties toegewezen.

Vandaag wordt ook bekend dat Spyker-dochter Saab Automobile zijn verkoopstructuur wijzigt om het bedrijf dichter bij de markt te brengen.

Saab verdeelt de wereldwijde markt voortaan in vier regio’s: Noord- en Zuid-Amerika, Scandinavië, Europa en als vierde Azië-Pacific, Midden-Oosten en Afrika. Iedere regio krijgt een eigen directeur, die zal opereren vanuit het Zweedse hoofdkantoor van Saab en direct zal rapporteren aan directeur Sales & Aftersales Matthias Seidl.

Volgens Seidl zorgt de nieuwe structuur voor een directe verbinding tussen individuele markten en het hoofdkantoor, kortere communicatielijnen en een effectiever beleidsproces.

Seidl noemt 2011 ‘extreem belangrijk’ voor Saab, omdat het concern met nieuwe modellen als de Saab 9-4X crossover en de Saab 9-5 SportCombi komt. ‘De nieuwe verkoopstructuur zou ons moeten helpen om de volumekansen die deze nieuwe producten ons bieden optimaal te benutten’, aldus Siedl.

Saab is al jaren verlieslatend en verkocht in 2010 31.696 auto’s. Het bedrijf herhaalde onlangs de verwachting dat het aantal verkochte Saabs dit jaar zal groeien naar 80.000 en volgend jaar naar 120.000. In 2012 rekent de onderneming weer op winstgevendheid.

Op de beurs reageren beleggers enthousiast op de nieuwe plannen. Het aandeel Spyker noteert vandaag omstreeks 16.00 uur 5% hoger op 6,09 euro.