Administratieve chaos bij Kroymans

In hun pogingen om de autovoorraden van de failliete automotive onderneming Kroymans in kaart te brengen, zijn de curatoren gestuit op een administratieve chaos.

De duizenden auto’s stonden verspreid over een groot aantal locaties in binnen- en buitenland. Wie de eigenaar van een auto is en hoe de financiering was geregeld, was voor de curatoren moeilijk te achterhalen. Over de eigendomsrechten voeren zij, 2 jaar na het faillissement van Kroymans, nog steeds rechtszaken.

Kroymans gebruikte wel 8 verschillende administratieve systemen, die bovendien geen gegevens over de voorraden met elkaar konden uitwisselen. Daardoor kwamen dezelfde auto’s soms meerdere keren voor in de administratie. De cijfers over de voorraden kwamen niet overeen met wat in de administratie stond. Inmiddels hebben de curatoren ruim 5.000 auto’s verkocht, met een bruto-opbrengst van 66 miljoen euro. Uit het verslag blijkt dat een aantal dealerbedrijven weigert om openstaande rekeningen aan Kroymans te betalen. De curatoren bereiden enkele rechtszaken voor om die gelden alsnog te innen. De curatoren zetten hun onderzoek naar wanbeleid en onrechtmatigheden voort. Met leidinggevenden, toezichthouders en adviseurs worden gesprekken gevoerd. Over de inhoud ervan willen zij niets zeggen.

De Kroymans Groep, eigendom van ondernemer Frits Kroymans, raakte 2 jaar geleden in grote financiële problemen. In maart 2009 ging het bedrijf failliet. De Hilversumse onderneming telde op dat moment nog 2.000 werknemers waarvan bijna de helft werkzaam was in België en Duitsland. Kroymans kwam in de problemen door aanhoudende verliezen op het contract dat het in 2003 had afgesloten met General Motors voor de Europese import van Cadillac, Corvette en Hummer. Ook de expansie op de Duitse automarkt bleek zwaar verlieslatend. Het autobedrijf had van oorsprong 4 divisies: de import van auto’s, dealeractiviteiten (in Nederland, België en Duitsland), import plus distributie van onderdelen en leasing/financiële dienstverlening. Op het hoogtepunt werkten er 4.000 werknemers bij Kroymans die ruim miljard euro omzetten.

Kort voor het omvallen van de onderneming vonden er 2 omstreden ‘uitvaarten’ plaats, begeleid door adviseur KPMG. De onderneming verkocht 2 divisies (onderdelen en leasing/ financiële dienstverlening). Daardoor verminderden de schulden die Kroymans had bij een groep banken waaronder ING, Rabobank, ABN Amro en het voormalige Fortis. De curatoren betwisten deze gang van zaken, omdat hierdoor andere schuldeisers, zoals de Belastingdienst, worden benadeeld. Zij praten met de betrokken banken over een ‘oplossing’ voor deze juridische strijd. De afwikkeling van het faillissement kan nog vele jaren duren. De salariskosten van de bewindvoerders en curatoren zijn opgelopen tot bijna 3 miljoen euro. Deze kosten worden betaald uit de voorlopige boedelopbrengst.

Bron: Autointernationaal

Reacties

Aan de dealers heeft het toen der tijd niet gelegen, alle handelingen moesten worden betaald. Mij, persoonlijk heeft de hele materie 1/2 mj. verlies opgeleverd. Maar de curator heeft weer handel, dus de ene z’n doord is …
lb

Geplaatst door: lau breeman op
Administratieve chaos bij Kroymans - Automobielmanagement.nl

Administratieve chaos bij Kroymans

In hun pogingen om de autovoorraden van de failliete automotive onderneming Kroymans in kaart te brengen, zijn de curatoren gestuit op een administratieve chaos.

De duizenden auto’s stonden verspreid over een groot aantal locaties in binnen- en buitenland. Wie de eigenaar van een auto is en hoe de financiering was geregeld, was voor de curatoren moeilijk te achterhalen. Over de eigendomsrechten voeren zij, 2 jaar na het faillissement van Kroymans, nog steeds rechtszaken.

Kroymans gebruikte wel 8 verschillende administratieve systemen, die bovendien geen gegevens over de voorraden met elkaar konden uitwisselen. Daardoor kwamen dezelfde auto’s soms meerdere keren voor in de administratie. De cijfers over de voorraden kwamen niet overeen met wat in de administratie stond. Inmiddels hebben de curatoren ruim 5.000 auto’s verkocht, met een bruto-opbrengst van 66 miljoen euro. Uit het verslag blijkt dat een aantal dealerbedrijven weigert om openstaande rekeningen aan Kroymans te betalen. De curatoren bereiden enkele rechtszaken voor om die gelden alsnog te innen. De curatoren zetten hun onderzoek naar wanbeleid en onrechtmatigheden voort. Met leidinggevenden, toezichthouders en adviseurs worden gesprekken gevoerd. Over de inhoud ervan willen zij niets zeggen.

De Kroymans Groep, eigendom van ondernemer Frits Kroymans, raakte 2 jaar geleden in grote financiële problemen. In maart 2009 ging het bedrijf failliet. De Hilversumse onderneming telde op dat moment nog 2.000 werknemers waarvan bijna de helft werkzaam was in België en Duitsland. Kroymans kwam in de problemen door aanhoudende verliezen op het contract dat het in 2003 had afgesloten met General Motors voor de Europese import van Cadillac, Corvette en Hummer. Ook de expansie op de Duitse automarkt bleek zwaar verlieslatend. Het autobedrijf had van oorsprong 4 divisies: de import van auto’s, dealeractiviteiten (in Nederland, België en Duitsland), import plus distributie van onderdelen en leasing/financiële dienstverlening. Op het hoogtepunt werkten er 4.000 werknemers bij Kroymans die ruim miljard euro omzetten.

Kort voor het omvallen van de onderneming vonden er 2 omstreden ‘uitvaarten’ plaats, begeleid door adviseur KPMG. De onderneming verkocht 2 divisies (onderdelen en leasing/ financiële dienstverlening). Daardoor verminderden de schulden die Kroymans had bij een groep banken waaronder ING, Rabobank, ABN Amro en het voormalige Fortis. De curatoren betwisten deze gang van zaken, omdat hierdoor andere schuldeisers, zoals de Belastingdienst, worden benadeeld. Zij praten met de betrokken banken over een ‘oplossing’ voor deze juridische strijd. De afwikkeling van het faillissement kan nog vele jaren duren. De salariskosten van de bewindvoerders en curatoren zijn opgelopen tot bijna 3 miljoen euro. Deze kosten worden betaald uit de voorlopige boedelopbrengst.

Bron: Autointernationaal

Reacties

Aan de dealers heeft het toen der tijd niet gelegen, alle handelingen moesten worden betaald. Mij, persoonlijk heeft de hele materie 1/2 mj. verlies opgeleverd. Maar de curator heeft weer handel, dus de ene z’n doord is …
lb

Geplaatst door: lau breeman op