ING: ‘Herstructurering noodzaak in autoretail’

Downsizing is de trend in de Nederlandse autobranche en de branche moet hetzelfde doen om te overleven: downsizen, herstructureren, en verkleinen van dealernetwerken.

Dat stelt het ING Economisch Bureau in zijn nieuwste rapport over de autoretail. Onzekerheid over toekomstige belastingplannen in combinatie met een uitgestelde vervangingsvraag kan particuliere kopers dit jaar nog over de streep trekken, denkt ING. Ook de zakelijke markt toont herstel. ING Economisch Bureau raamt het aantal nieuw verkochte personenauto’s voor 2011 op 550.000, maar tekent daarbij aan dat het extra volume gefocust is op de lagere segmenten. Dit hoge volume zegt momenteel dan ook weinig over de werkelijke staat van de markt. Het succes van kleine en zuinige auto’s drukt de omzetstijging.
In vergelijking met 2007, het jaar voor de crisis, heeft de markt zich wel redelijk hersteld in aantallen, maar niet in omzet. In het dealernetwerk wordt de noodzaak om efficiënter te opereren en distributiekosten te verlagen groter. Naast downsizing hebben dealers te maken met consumenten die zich tegenwoordig anders op een nieuwe auto oriënteren. De ‘virtuele’ showroom is daarbij inmiddels belangrijker dan de fysieke showroom. Dealers moeten zich zowel offline als online kwalitatief weten te onderscheiden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

ING: ‘Herstructurering noodzaak in autoretail’ - Automobielmanagement.nl

ING: ‘Herstructurering noodzaak in autoretail’

Downsizing is de trend in de Nederlandse autobranche en de branche moet hetzelfde doen om te overleven: downsizen, herstructureren, en verkleinen van dealernetwerken.

Dat stelt het ING Economisch Bureau in zijn nieuwste rapport over de autoretail. Onzekerheid over toekomstige belastingplannen in combinatie met een uitgestelde vervangingsvraag kan particuliere kopers dit jaar nog over de streep trekken, denkt ING. Ook de zakelijke markt toont herstel. ING Economisch Bureau raamt het aantal nieuw verkochte personenauto’s voor 2011 op 550.000, maar tekent daarbij aan dat het extra volume gefocust is op de lagere segmenten. Dit hoge volume zegt momenteel dan ook weinig over de werkelijke staat van de markt. Het succes van kleine en zuinige auto’s drukt de omzetstijging.
In vergelijking met 2007, het jaar voor de crisis, heeft de markt zich wel redelijk hersteld in aantallen, maar niet in omzet. In het dealernetwerk wordt de noodzaak om efficiënter te opereren en distributiekosten te verlagen groter. Naast downsizing hebben dealers te maken met consumenten die zich tegenwoordig anders op een nieuwe auto oriënteren. De ‘virtuele’ showroom is daarbij inmiddels belangrijker dan de fysieke showroom. Dealers moeten zich zowel offline als online kwalitatief weten te onderscheiden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding