LPG wint aan populariteit

Nadat automobilisten afgelopen jaar autogas volledig de rug hadden toegekeerd, begint LPG weer populair te worden.

Door de hoge benzineprijs zoeken automobilisten naar alternatieven om goedkoper te kunnen rijden. De wachttijd voor de installatie van een gastank is inmiddels opgelopen tot 2 weken. Tot voor kort kon een LPG installatie nog binnen enkele dagen worden geïnstalleerd. Maar het marktaandeel van LPG is nog lang niet op het niveau van wat die zou moeten zijn, ondanks dat een liter gas bijna een euro goedkoper is dan een liter benzine. Daarbij moet los van hogere belastingen en afschrijving wel met een hoger verbruik per kilometer plus extra onderhoudskosten worden gerekend. 
In het topjaar 2008 werden ruim 19.000 LPG installaties gemonteerd, mede dankzij de recordprijzen voor benzine in dat jaar. Daarna is autogas uit de gratie geraakt. In 2009 werden nog geen 9.000 auto’s uitgerust met een gasinstallatie en vorig jaar daalde dat aantal verder naar 6.000 stuks. Autogas heeft zwaar te lijden onder de fiscale voordelen voor superzuinige hybride auto’s en dieselmodellen, die vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Inmiddels zijn er ook belastingvrije LPG alternatieven beschikbaar waarbij de betreffende installatie al in de fabriek wordt aangebracht. Voorbeelden zijn de Chevrolet Spark en binnenkort de nieuwe Kia Picanto. op lpg worden gekocht. Beide modellen vallen onder het fiscaal voordelige regime. De verkoop van dit soort auto’s is meer dan verdubbeld tot 700 in januari, zo stelt Stichting Autogas Nederland (SAN), al valt dat aantal in het niet bij de ruim 72.000 auto’s die in totaal in januari zijn verkocht. "Wij verwachten dat het aantal auto’s op lpg snel verder stijgt, omdat er steeds meer modellen op de markt komen" zo laat Kees Goudberg, voorzitter van SAN, weten.

Reacties

Deze verhalen lezen en horen we al wel minstens 25 jaar! Telkens komen er weer nieuwe “lichten”, die iets roepen over LPG. En telkens is het de overheid die met het belastingregime de zaak laat stagneren. Last but not least…de techniek van zuinige moteren maakt het de technische staf van de Vialles en de Prinsen onmogelijk om betrouwbare systemen te leveren. Bovendien kost het heel veel en gaat er veel ruimte verloren in je kofferbak. Volgens mij is gas er vandaag alleen nog maar om op te koken.

Geplaatst door: Peter Hagemans op

Gas om op te koken idd dat kan , maar je kan er ook prima op rijden, de vooroordelen zijn, bij mensen die niet op LPG rijden vaak niet van de lucht, zie andere reactie, maar het is en blijteen van de goedkopere alternatievn, LPI = geen vermogensverlies. Onderbouwtank= geen plaatsverlies en computergestuurd dus minimale storingen , ook met hogere km stenden dus LPG TOP !!

Geplaatst door: M.Wit op

Wie blij is om te rijden, stookt benzine.
Wie denkt veel te rijden, stookt diesel.
Wie rekent, stookt LPG. En uit welk onderontwikkeld gat kom je vandaan, als je denkt dat gas alleen maar is om te koken?

Geplaatst door: Jacob op
LPG wint aan populariteit - Automobielmanagement.nl

LPG wint aan populariteit

Nadat automobilisten afgelopen jaar autogas volledig de rug hadden toegekeerd, begint LPG weer populair te worden.

Door de hoge benzineprijs zoeken automobilisten naar alternatieven om goedkoper te kunnen rijden. De wachttijd voor de installatie van een gastank is inmiddels opgelopen tot 2 weken. Tot voor kort kon een LPG installatie nog binnen enkele dagen worden geïnstalleerd. Maar het marktaandeel van LPG is nog lang niet op het niveau van wat die zou moeten zijn, ondanks dat een liter gas bijna een euro goedkoper is dan een liter benzine. Daarbij moet los van hogere belastingen en afschrijving wel met een hoger verbruik per kilometer plus extra onderhoudskosten worden gerekend. 
In het topjaar 2008 werden ruim 19.000 LPG installaties gemonteerd, mede dankzij de recordprijzen voor benzine in dat jaar. Daarna is autogas uit de gratie geraakt. In 2009 werden nog geen 9.000 auto’s uitgerust met een gasinstallatie en vorig jaar daalde dat aantal verder naar 6.000 stuks. Autogas heeft zwaar te lijden onder de fiscale voordelen voor superzuinige hybride auto’s en dieselmodellen, die vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Inmiddels zijn er ook belastingvrije LPG alternatieven beschikbaar waarbij de betreffende installatie al in de fabriek wordt aangebracht. Voorbeelden zijn de Chevrolet Spark en binnenkort de nieuwe Kia Picanto. op lpg worden gekocht. Beide modellen vallen onder het fiscaal voordelige regime. De verkoop van dit soort auto’s is meer dan verdubbeld tot 700 in januari, zo stelt Stichting Autogas Nederland (SAN), al valt dat aantal in het niet bij de ruim 72.000 auto’s die in totaal in januari zijn verkocht. "Wij verwachten dat het aantal auto’s op lpg snel verder stijgt, omdat er steeds meer modellen op de markt komen" zo laat Kees Goudberg, voorzitter van SAN, weten.

Reacties

Deze verhalen lezen en horen we al wel minstens 25 jaar! Telkens komen er weer nieuwe “lichten”, die iets roepen over LPG. En telkens is het de overheid die met het belastingregime de zaak laat stagneren. Last but not least…de techniek van zuinige moteren maakt het de technische staf van de Vialles en de Prinsen onmogelijk om betrouwbare systemen te leveren. Bovendien kost het heel veel en gaat er veel ruimte verloren in je kofferbak. Volgens mij is gas er vandaag alleen nog maar om op te koken.

Geplaatst door: Peter Hagemans op

Gas om op te koken idd dat kan , maar je kan er ook prima op rijden, de vooroordelen zijn, bij mensen die niet op LPG rijden vaak niet van de lucht, zie andere reactie, maar het is en blijteen van de goedkopere alternatievn, LPI = geen vermogensverlies. Onderbouwtank= geen plaatsverlies en computergestuurd dus minimale storingen , ook met hogere km stenden dus LPG TOP !!

Geplaatst door: M.Wit op

Wie blij is om te rijden, stookt benzine.
Wie denkt veel te rijden, stookt diesel.
Wie rekent, stookt LPG. En uit welk onderontwikkeld gat kom je vandaan, als je denkt dat gas alleen maar is om te koken?

Geplaatst door: Jacob op