De zakelijke markt in Nederland mag weer dure auto’s bestellen en ook particulieren geven weer geld uit. De tijd dat het hogere segment, waaronder de suv’s, niet werd geaccepteerd, ebt weg. "De publieke opinie is wel door het dal heen", stelde Paul Sauerbier van Audi dinsdag tijdens de persdag van de AutoRAI.

Ook bij BMW doen de grotere luxere auto’s het weer goed. "De vraag naar onze grotere modellen, de 7 Serie, de X5, de X6 en de 5 Serie, is onverwacht hoog. Het mag weer", aldus Jan-Christiaan Koenders, directeur van BMW Nederland. De groei van het topsegment is nog niet zo groot als bij de kleinere belastingvrije auto’s, "maar het trekt heel mooi aan".
De BMW-groep verhoogde vorige week de doelstelling voor de verkopen voor heel 2011 tot boven de 1,5 miljoen auto’s wereldwijd. "Het afgelopen kwartaal was het beste eerste kwartaal voor BMW in de historie van de groep", aldus Koenders op de tweejaarlijkse autoshow.

Volgens Sauerbier van Audi komt de aantrekkende vraag naar grotere auto’s niet alleen door het economische herstel, maar ook omdat ze steeds zuiniger worden. "Onze A6 bijvoorbeeld, daar zit een zescilinder diesel in en verbruikt 5,2 liter op 100 kilometer (ruim 1 op 19). Vijf jaar geleden kon dat alleen maar met een viercilinder", aldus de marketingdirecteur.
Omdat consumenten wel zuinigere en schonere motoren willen in hun grote auto, heeft Mercedes zijn topmodel de S-Klasse voor het eerst uitgerust met een viercilinder diesel. "Daar was de markt twee jaar geleden nog niet klaar voor. Mensen willen wel een zeer zuinige diesel, maar met dezelfde luxe", stelt Per Peschar van Mercedes-Benz Nederland.

Ook voor Porsche is de crisis volledig achter de rug. "Het gaat extreem goed. Vorig jaar hebben we een kleine dip gehad, maar inmiddels zitten we alweer op ouderwetse aantallen van 2008", zegt Hannie Steeman van de importeur. De sportautofabrikant uit Stuttgart verkoopt in ons land vooral "heel dikke sportauto’s met veel luxe dingen erop".