Tegelijk is de gemiddelde statijd dalende, blijkt uit cijfers van Bovag en RDC. In maart 2011 wachtte een occasion gemiddeld 71,3 dagen op een nieuwe eigenaar, ruim een week minder dan in maart 2010 (79,2 dagen). Het aantal ‘langstaanders’ – statijd meer dan 365 dagen – is eveneens geslonken: 36.237 in Q1 vorig jaar, tegen 32.916 in Q1 2011. Oftewel een daling van 9,2 procent.

Bertho Eckhardt, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, wijst op de populariteit van (jonge) occasions uit het A- en het B-segment en de moeilijk verkopende grotere en oudere  middenklassers en grote MPV’s. Voor het autobedrijf is het dan ook belangrijker dan ooit de ideale mix op voorraad te hebben. "De gebruikte auto heeft momenteel veel concurrentie van nieuwe MRB- en BPM-vrije auto’s. Enerzijds zijn dat zuinige en goedkope auto’s uit het A-segment, anderzijds de belastingvrije diesels uit het B-segment. De verkoper van gebruikte auto’s moet daar een passend alternatief voor aanbieden. Bijvoorbeeld door de consument voor te rekenen dat een zuinige diesel uit het C-segment van drie jaar oud net zo voordelig te rijden is als zo’n nieuwe, belastingvrije diesel. Al was het alleen maar vanwege de veel lagere afschrijving van zo’n occasion."