Bpm-aangifte importauto’s gaat op de schop

Per 1 juli, morgen dus, gaat de nieuwe werkwijze belasting personenauto’s en motorrijwielen (bpm) bij aangiften van geïmporteerde auto’s uit het buitenland in werking. Hierdoor wordt de afhandeling van de invoeringsprocedure versneld.

Men krijgt direct na betaling van het aangegeven bpm-bedrag het ‘fiscaal akkoord’.

Het ‘fiscaal akkoord’ is een signaal van de Belastingdienst aan de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) dat voor het voertuig een kentekenbewijs mag worden afgegeven.

Staatssecretaris Weekers van Financiën luisterde naar opmerkingen uit de autobranche over de procedure rond de afhandeling van BPM-aangiften bij parallelimport. Weekers: ‘De maatregel is gunstig voor aangevers. Als zij sneller een fiscaal akkoord ontvangen en de Rijksdienst voor het Wegverkeer geeft het kenteken af, dan kan de auto ook sneller de Nederlandse weg op.’ Met de nieuwe procedure krijgt men, vóór de controle of er een naheffingsaanslag moet worden opgelegd, het ‘fiscaal akkoord’ van de Belastingsdienst. Als de aangifte voor nadere controle is geselecteerd krijgt men hiervan bericht en kan er een naheffingsaanslag worden opgelegd. De Belastingdienst streeft ernaar deze naheffingsaanslag binnen zes maanden na de aangifte op te leggen.

(Ministerie van Financiën/Plein)

Reacties

er veranderd dus niks!!!
sterker, het word nog lastiger,
eerst kentekenafgifte met verkeerde bpm bedrag, en na paar maanden bpm naheffing, dus bpm bedrag op kenteken weer laten wijzigen.

de maatregel is gunstig voor de aangever?? aldus staatssecr.weekers,
die tevens voor de aangever/handelaar bepaald, wat de inkoopprijs moet zijn van een gebruikte auto.

Geplaatst door: bram op

Ik kan ook het voordeel niet zien. Na betaling heb je het kenteken meestal binnen een week in de brievenbus. Het zal wel weer de zoveelste wijziging zijn in ABU land (Ambtenaren met Behoud van Uitkering)waarmee ze zichzelf bestaansrecht wil geven. Die willen tenslotte gewoon bezig gehouden worden. Den Haag maakt bovendien haar financien zo ondoorzichtig mogelijk zodat er geen touw aan vast te knopen is. Leuk is dat niet en al helemaal niet makkelijk. Die BPM is sowieso een onbeschofte aangelegenheid om de burgerij geld af te persen. Als het kenteken al sneller binnen zou komen zou dat in ieder geval eerlijker zijn omdat deze overheid je al voor de houderschapsbelasting laat betalen nog voordat je het kenteken binnen hebt. Reken maar uit hoeveel éen week ten onrechte houderschapsbelasting betalen voor de staatskas betekent bij 450.000 nieuwe kentekens per jaar. Jaja, bij de overheid letten ze ook op de kleintjes

Geplaatst door: Pijl op
Bpm-aangifte importauto’s gaat op de schop - Automobielmanagement.nl

Bpm-aangifte importauto’s gaat op de schop

Per 1 juli, morgen dus, gaat de nieuwe werkwijze belasting personenauto’s en motorrijwielen (bpm) bij aangiften van geïmporteerde auto’s uit het buitenland in werking. Hierdoor wordt de afhandeling van de invoeringsprocedure versneld.

Men krijgt direct na betaling van het aangegeven bpm-bedrag het ‘fiscaal akkoord’.

Het ‘fiscaal akkoord’ is een signaal van de Belastingdienst aan de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) dat voor het voertuig een kentekenbewijs mag worden afgegeven.

Staatssecretaris Weekers van Financiën luisterde naar opmerkingen uit de autobranche over de procedure rond de afhandeling van BPM-aangiften bij parallelimport. Weekers: ‘De maatregel is gunstig voor aangevers. Als zij sneller een fiscaal akkoord ontvangen en de Rijksdienst voor het Wegverkeer geeft het kenteken af, dan kan de auto ook sneller de Nederlandse weg op.’ Met de nieuwe procedure krijgt men, vóór de controle of er een naheffingsaanslag moet worden opgelegd, het ‘fiscaal akkoord’ van de Belastingsdienst. Als de aangifte voor nadere controle is geselecteerd krijgt men hiervan bericht en kan er een naheffingsaanslag worden opgelegd. De Belastingdienst streeft ernaar deze naheffingsaanslag binnen zes maanden na de aangifte op te leggen.

(Ministerie van Financiën/Plein)

Reacties

er veranderd dus niks!!!
sterker, het word nog lastiger,
eerst kentekenafgifte met verkeerde bpm bedrag, en na paar maanden bpm naheffing, dus bpm bedrag op kenteken weer laten wijzigen.

de maatregel is gunstig voor de aangever?? aldus staatssecr.weekers,
die tevens voor de aangever/handelaar bepaald, wat de inkoopprijs moet zijn van een gebruikte auto.

Geplaatst door: bram op

Ik kan ook het voordeel niet zien. Na betaling heb je het kenteken meestal binnen een week in de brievenbus. Het zal wel weer de zoveelste wijziging zijn in ABU land (Ambtenaren met Behoud van Uitkering)waarmee ze zichzelf bestaansrecht wil geven. Die willen tenslotte gewoon bezig gehouden worden. Den Haag maakt bovendien haar financien zo ondoorzichtig mogelijk zodat er geen touw aan vast te knopen is. Leuk is dat niet en al helemaal niet makkelijk. Die BPM is sowieso een onbeschofte aangelegenheid om de burgerij geld af te persen. Als het kenteken al sneller binnen zou komen zou dat in ieder geval eerlijker zijn omdat deze overheid je al voor de houderschapsbelasting laat betalen nog voordat je het kenteken binnen hebt. Reken maar uit hoeveel éen week ten onrechte houderschapsbelasting betalen voor de staatskas betekent bij 450.000 nieuwe kentekens per jaar. Jaja, bij de overheid letten ze ook op de kleintjes

Geplaatst door: Pijl op